National Transport Library Research Database

Förbättrat beslutsfattande för ett hållbart och kostnadseffektivt undermarksbyggande – Del 1: Riskbaserad optimering vid modellering av geologiska egenskaper (Improved decision making for sustainable and cost-efficient underground construction – Part 1: Riskbased optimization in modelling geological properties)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-01-01 -- 2023-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/54538
Subject(s): Online resources: Abstract: För att minimera byggkostnaden och miljöpåverkan av tunnelbyggande måste de lokala geologiska förhållandena beaktas under både planering och byggande. I dagens tunnelprojekt underskattas dock ofta risker orsakade av bristande kunskap om de geologiska förhållandena. För att uppnå ett långsiktigt hållbart undermarksbyggande måste därför beslut baseras på den tillgängliga informationen om geologiska risker. De ekonomiska effekterna måste dessutom delas rättvist mellan projektets parter. Detta doktorand- och seniorforskarprojekt syftar till att förbättra hanteringen av geologiska risker i tid- och kostnadsuppskattningar i tidiga planeringsskeden: dels ska ett sannolikhetsbaserat beslutsverktyg utvecklas, dels ska riktlinjer föreslås för hur man i kontrakt bör fördela risken mellan parterna. Detta kräver ett tvärvetenskapligt angreppssätt som kombinerar sannolikhetsbaserad modellering av geologisk information med studier av ekonomiska incitament i olika kontraktsformer. Abstract: To minimise the cost and environmental impact of tunnel construction, geological conditions must be carefully considered in the planning and construction phases. However, today’s tunnel projects often underestimate risks related to limited knowledge about geological conditions. To achieve a long-term sustainable underground infrastructure, geological risks must be better accounted for in all decisions. Economic risks must also be shared fairly between the involved parties. The aim of this project is to improve the management of geological risks in early time and cost estimations of underground projects. A risk-based decision tool will be developed and guidelines for how risks can be shared fairly between the involved parties. This requires an interdisciplinary approach that combines state-of-the-art probabilistic modelling of geological information with studies of economic incentives in different contractualstrategies.
Item type: