Abstract: Detta projekt är en del i Shift2Rail. Projektet är inordnat i Cross cutting activities och utlysningen för medlemmar, S2R-CFM-CCA-01-2018 Virtual certification and smart planning. Projektet leds av DB och Trafikverket deltar, hela projektet i denna etapp har en total budget på 1 840 000 EUR. Projektet har två delar.
Utöver DB och Trafikverket deltar SNCF, Bombardier, CAF, Siemens samt Hacon leverantör av system för tidtabellsplanering som Trafikverket handlat upp och håller på och inför.
Trafikverket deltar i delen smartplanning.
Projektet skall utveckla metodik och modell för simulering av tågtrafik.
Projektet är en fortsättning på det tidigare projektet Plasa 1.
Den metodik som tas fram är att kombinera makro analyser av en metod som DB utvecklat Plasa modellen med detaljerade simuleringar på mikronivå i Railsys. Genom att kombinera dessa två metoder kan både simuleringsmetodik på mikro och makronivå utvecklas, samt metoder av data analys av tillgångliga data. Plasa modellen kan vara av intresse för Trafikverket i framtiden.
Syfte med projektet är (text från call) nedan.
”The aim for strategic capacity planning is to enable railway stakeholders to make the best decisions for the overall system, leading to an optimal allocation of funds to promote the best possible use of existing capacities.
This extension of the concepts developed in PLASA will require the development of methods for planning with incomplete data, e.g. capacity planning without precisely defined timetables, or yearly timetable planning without knowledge about minor construction sites and on demand freight traffic.
An additional challenge lies in increasing the level of automation of the model calibration process. Especially if the methods are to be applied in practice for daily capacity planning, extensive manual effort for calibrating the model to the specific task and question is not feasible. The R&I activities carried out under the present proposal should thus evaluate the possibilities for automation of the methods developed from the very beginning.”
Inriktningen på Plasa 2 beskrivs i call texten nedan.
Proposals should include:
- Development of methods for simulation with incomplete data (e.g. long term capacity planning with not precisely defined timetables, yearly timetable planning without knowledge about minor construction sites, infrastructure availability, and on demand freight traffic)
- Modelling of the impact of resource plans (e.g. vehicle scheduling, staff planning) for proper simulation of delay propagation between consecutive train runs
- Case studies for a large national network and parts of the TEN-T corridors; case studies should address time perspectives between 30 years ahead for strategic investment decisions on the one hand, and daily capacity planning on the other
Det finns en uppdelning mellan Trafikverket och DB att DB utvecklar makromodellen och Trafikverket utvecklar metodik på simulering på mikronivå med Railsys. Trafikverket och DB utvecklar tillsammans tillämpning av Plasa modellen.
KTH är den miljö som driver utveckling inom mikrosimuleringsområdet i Sveriget med Railsys.
För att utveckla området är det bra att ta med ytterligare en KAJT part som har kunskap om uppföljning av data för studie av punktlighet. Trafikverket har valt ut Lund U för den uppgiftenAbstract: The PLASA project aims at significantly increasing customer experience and system robustness in the European rail sector. On the one hand, it improves planning activities of various stakeholders in the railway system by means of precise railway simulation and, on the other hand, it provides a methodology to manage the safety of the railway system based on risk assessment. Trafikverket participates in the part smartplanning. KTH and Lund U are linked 3:rd parties to Trafikverket.