Abstract: Projektet syftar till att ta fram en modell för kapacitetsreduktion vid DoU-arbeten på 2+1-vägar med en uppsättning korrektionsparametrar. Kalibrering och verifiering av korrektionsfaktorerna ska göras i samband med några av TrV: s investeringsprojekt eller större underhållsprojekt på 2+1-vägar.
Nyttan med modellen är dels att den ger Trafikverket möjlighet att se om de krav på framkomlighet som numera ställs i samband med DoU- eller investeringsprojekt uppfylls, dels att göra det möjligt att finna optimala lösningar vid utformning av trafikanordningar.
Kostsamma förändringar av trafikanordningar under arbete pga. oförutsedda uppkomna trafiksituationer kan därmed undvikas. I dagsläget kan varken TrV eller entreprenörerna verifiera kravet då det inte finns några verktyg eller modeller för beräkning av trafikkapacitet förbi vägarbetsområden på 2+1-vägar.Abstract: The objective of this study is to estimate correlations between reduction of capacity and maintenance work, depending on how the maintenance work if performed. The study will focus on 2+1 roads.