National Transport Library Research Database

Solkurvor - mätning av spårets resonansfrekvens (Sun kinks - measurement of the resonance frequency of the track)

Sponsors, duration, budget: Banverket ; 2008-10-20 -- 2010-05-31 ; 371000 kronorRegistration number:
  • Banverket F 074869/AL50
Subject(s): Abstract: Projektet är en fortsättning på ett tidigare forskningsprojekt rörande solkurvor åt Banverket. I detta projekt föreslogs en mätning som skulle skatta totalrisken för solkurvor, dvs. kombinationen av låg sidostabilitet och hög axiell tryckkraft i rälen. Denna mätmetod bygger på att spårets lägsta resonansfrekvens närmar sig noll då spårets stabilitet är så låg och den axiella tryckkraften så hög att risk för knäckning föreligger. Utifrån befintliga datorprogram simuleras i detalj hur lägsta resonansfrekvensen beror av sidostabiliteten och axialkraften och med syfte att identifiera en kritisk resonansfrekvens. Vidare avses att i fält prova olika metoder att mäta spårets lägsta resonansfrekvens. Utvärdering av metoden med avseende på hur noggrant resonansfrekvensen kan bestämmas kommer att göras, men även dess användarvänlighet och snabbhet kommer att utvärderas.Abstract: The project is a continuation of an earlier project concerning sun-kinks. In that project a measurement method which could be used for estimating the total risk for a sun-kink was proposed, i.e. the combination of low lateral stiffness and high compressive axial forces in the rail. That method is based on the fact that the lowest resonance frequency will approach zero when the lateral stiffness is so low and the axial compressive force so high that risk for buckling is present. From existing computer programs we will in detail simulate how the lowest resonance frequency is depending on the lateral stiffness and the axial load with the purpose to identify a critic resonance frequency. We will also, in field, investigate different methods to measure the lowest resonance frequency. The method will be evaluated with respect to the accuracy of the determined resonance frequency but also its usefulness and rapidity will be investigated.
Item type: