Notes: Program: Personrörlighet för innovationAbstract: Syfte och mål: Syftet är att utvärdera användandet av körsimulatorer för subjektiv bedömning av fordonsdynamiska egenskaper. Avsikten med att använda körsimulatorer är att göra modellbaserad utveckling där expertförare bedömer virtuella fordonsmodeller, vilket reducerar behovet av fordonsprototyper och testbanor samt gör det möjligt att påverka faktorer såsom vägförhållanden. Det övergripande målet är att möjliggöra en övergång från fysiska tester till virtuella simuleringsmetoder för att förbättra effektiviteten och kvaliteten i fordonsdynamikutvecklingen. Förväntade effekter och resultat: Utveckling av virtuella metoder för att ersätta fysiska tester är av strategisk betydelse för att förbättra effektiviteten genom att minska kostnader och ledtider, och samtidigt förbättra kvalitet och robusthet genom att testa tidigare och med större parametervariationer. Studien förväntas öka kunskapen om hur olika förändringar i fordonets chassiegenskaper uppfattas i en körsimulator jämfört med verkliga tester. Resultaten kommer också att bidra till en ökad förståelse för en körsimulators fördelar och begränsningar samt mänskliga faktorer som kan orsaka skillnader. Planerat upplägg och genomförande: Arbetsplanen är att genomföra experiment med ett fysiskt fordon samt en validerad modell av detta fordon i en rörelsebaserad körsimulator. En analys av sambandet mellan subjektiva bedömningar mellan den verkliga och virtuella miljön kommer att utföras för att validera den föreslagna metoden. Studien kommer inledningsvis att begränsas till expertförare för att uppnå en inledande validering av lämpligheten av att använda en körsimulator för subjektiv bedömning av fordonsdynamiska egenskaper.