National Transport Library Research Database

Strömavtagare-kontaktledning interaktion för höghastighetståg (Gröna Tåget) (Pantograph-catenary interaction for high-speed trains (Green Train))

  • Berg, Mats
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Banverket ; 2008-06-30 -- 2009-03-31 ; 370000 kronorRegistration number:
  • Banverket F 074876/AL50
Subject(s): Abstract: Snabb persontrafik på järnväg ställer höga krav på både fordon och infrastruktur, samt inte minst hur dessa delsystem samverkar dynamiskt. I bl a Sverige talar vi ofta om spårvänliga fordon, men ännu inte så mycket om kontaktledningsvänliga fordon. Projektet ska ses som en förstudie kring möjliga åtgärder, främst på fordonssidan, för att förbättra interaktionen strömavtagare-kontaktledning vid högre hastigheter. Det avses ingå i Banverkets forskningsprogram Gröna Tåget. Projektet avser samtidigt skapa förutsättningar för en överflyttning av KTHs verksamhet inom aktuellt område från Avd Fordonsdynamik, som till allra största delen studerar vägfordons dynamik, till Avd Spårfordon.Abstract: Fast passenger traffic on railways puts high demands on both vehicles and infrastructure, and not least how these subsystems interact dynamically. In for instance Sweden we often speak about track-friendly vehicles, but still not that much about catenary-friendly vehicles. This project should be considered a pilot study on possible actions, mainly on the vehicles, to improve the pantograph-catenary interaction at high speeds. It is proposed to be part of Banverket’s research programme Green Train. At the same time the project should give possibilities to transfer the KTH activities in this field from Div of Vehicle Dynamics, which almost exclusively work on road vehicle dynamics, to Div of Rail Vehicles.
Item type: