National Transport Library Research Database

Effekter av självkörande fordon på bränsle effektivitet

  • Rothoff, Marcus
  • Volvo Personvagnar AB, Svenskt företag eller organisation, 556074-3089
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2015-01-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Vinnova 201504126
Subject(s): Notes: Program: Fordonsstrategisk forskning och innovationAbstract: Syfte och mål: Syftet med projektet är att uppskatta effekten av framtida autonoma fordon på energieffektivitet, emissioner, och ljud. Dessutom ingår arbetspaketet testprober med syfte att utveckla och bygga prototypbilar med automatiserad körning för att utvärdera automation på verkliga vägar med vanliga kunder. Funktionen är begränsad till torrt väglag, bra väder, bra ljusförhållanden, och är designad för en provsträcka som utgörs av Göteborgs ringled. Ringleden består av huvudsakligen av motorväg med separerade körriktningar där skyltad hastighet är 70 eller 80 km/h. Resultat och förväntade effekter: Analys av naturalistisk kördata visar att automatiserad longitudinell kontroll (med adaptiv farthållare, ACC) är mer energieffektivt än manuell körning för individuella bilar, medan simuleringar visar att om ACC-liknande autonoma fordon orsakar ökade köer så kommer energieffektiviteten minska och utsläppen öka för trafiksystemet. Upplägg och genomförande: En stor del av arbetet ägnades åt att utveckla och kalibrera en simuleringsmiljö för hela trafiksystemet (trafikmiljö, fordon, förare) för Göteborgs ringled. Trafikmiljön kalibrerades med trafikflödesmätningar på bestämda platser, och förarmodeller för manuell körning kalibrerades hjälp av naturalistisk kördata. Analys av naturalistisk kördata jämförde energiförbrukning vid automatiserad longitudinell kontroll (adaptiv farthållare) med manuell körning.
Item type: