VTI National Transport Research Database

Vehicle motion control with performance and safety guarantees (Vehicle motion control with performance and safety guarantees)

  • Falcone, Paolo
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2015-01-01 -- 2019-12-31 Registration number:
  • Vinnova 201502309
Subject(s): Notes: Program: Fordonsstrategisk forskning och innovationAbstract: Syfte och mål: Syftet med detta projekt är att utveckla reningsteknik som adresserar hur man garantera att spåra resultat av den rörelsekänsliga handkontrollen utan att hamna i en enorm kontroll problem. Den centrala idén bakom detta förslag forskning är att bädda in på projekteringsstadiet, prestanda och säkerhetsgarantier, vilket minskar kontrollen börda som, med de nuvarande konstruktionsmetoder, förlitar sig på uttömmande, kostsamma och tidskrävande simuleringar och provningar. Vidare projektet bidrar till följande övergripande FFI mål. Förväntade effekter och resultat: De förväntade konkreta resultat från projektet är 1. En uppsättning formella metoder som översätter krav fordons beteende, såsom högsta tillåtna väg efter och åkkomfort, i matematiska kontroll specifikationer. 2. Modelling verktyg och online-kalibreringsprogram som identifierar och kalibrerar tillräckligt detaljerade fordons- och ställdonsmodeller. 3. En kontroll ram fordonsrörelse kan ta emot bra körkomfort Asil krav på, t.ex. den maximala avvikelse från färdvägen. Planerat upplägg och genomförande: Det övergripande syftet med detta forskningsprojekt är att utveckla en övergripande design ram fordonsrörelsekontroll med prestanda och säkerhetsgarantier. Detta mål kommer att uppnås genom att strukturera projekt i följande sex arbetspaket WP 1. Projektledning, utnyttjande och spridning WP 2. Benchmark scenarier och kravställning WP 3. Modellering och simuleringsmiljö WP 4. Modellbaserad, ram fordonsrörelse reglerdesign
Item type: