National Transport Library Research Database

Methods for Testing Handover between Automation and Driver (MOTHAD) (Methods for Testing Handover between Automation and Driver (MOTHAD))

  • Jansson, Anders
  • Uppsala universitet, Universitet eller högskola, 202100-2932
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2015-01-01 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Vinnova 201406259
Subject(s): Notes: Program: Fordonsstrategisk forskning och innovationAbstract: Syfte och mål: Syftet med projektet är genomföra en experimentell studie i en simulatormiljö för att studera effekter av överlämning av kontroll mellan förare och högautomatiserade lastbilar. Den simulator och de scenarier som skapades inom ramen för MODAS-projeket ska användas för att närmare studera hur ömsesidiga överlämningssituationer fungerar. Målet är att nå ny kunskap om hur en sådan testsituation bör utformas för att ge tillförlitlig kunskap om överlämningssituationer samt att presentera resultat från en experimentell överlämningsstudie. Förväntade effekter och resultat: Rekommendationer angående överlämning och kontroll är ett förväntat resultat som bör kunna utgöra underlag inom det vetenskapliga samfundet. Ett annat är en metod för att studera liknande situationer i framtiden, samt hur scenarier och testsituationer bör vara utformade för att ge valida resultat. Det gör underlag för design och utveckling på längre sikt, vilket bör vara av intresse för transportindustrin. Simulatormiljön som sådan, med tillhörande scenarier och mätmetoder är också en del av resultaten som är av intresse för alla parter. Planerat upplägg och genomförande: Studien genomförs som ett experiment där förarna kommer att köra ett längre pass med en självkörande lastbil. Lastbilen sköter om väghållning och ruttplanering. Föraren utför istället andrahandsuppgifter, exempelvis annonsering av godsleveranser och slutförande av administrativa ärenden. Oväntade och ovanliga händelser byggs in i scenarierna, vilket gör det nödvändigt för föraren att ta över. Effekter i form av situationsmedvetenhet, uppmärksamhet och momentan kontroll studeras i relation till de beslutsstödsystem som föraren kan använda.
Item type: