Notes: Program: Fordonsstrategisk forskning och innovationAbstract: Syfte och mål: Syftet med detta projekt är att skapa vetenskapligt underlag för att studera vilka utvecklingssteg som behöver tas för att möjliggöra att föraren, på ett säkert sätt och till hög grad, följer intentionen av kollisionsundvikande system baserade på automatisk styrning, samt att utveckla nya, effektiva och robusta metoder för denna teknologi. Förväntade effekter och resultat: De förväntade effekterna är signifikant förbättrad säkerhetsnytta av framtidens kollisionsundvikande system som baserar sig på automatisk styrning. Detta uppnås genom att hantera de funktionella begränsningar som dagens system lider av. Begränsningarna är kopplade till för högt beroende av tillgång på fasta globala referenser (tex. filmarkeringar) för fordonsreglering och ingreppsbeslut, för hög känslighet för olika typer av begränsningar i sensordatans egenskaper, samt interaktionen mellan förare och system. Planerat upplägg och genomförande: Projektet drivs av VCC som är huvudansökare, i form av ett industridoktorandprojekt i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola. Detta kombinerar expertis och teknologier inom autonom körning samt kollisionsundvikande system på VCC med akademisk kunskap inom modell-baserad utveckling på Chalmers.