Notes: Program: Fordonsstrategisk forskning och innovationAbstract: Syfte och mål: Att ta fram en metodik för robust och ekonomiskt fördelaktig utformning av energiförsörjningssystem för elektrifierad busstrafik med komplex hållplatsdynamik. Delmål med metodiken: - utforma och dimensionera energiförsörjningssystem för elektrifierad busstrafik för olika transportbehov - tydliggöra vilka trafikrelaterade krav som till stor del bestämmer utformning och dimensionering - beräkna kostnader för olika energiförsörjningssystem - uppskatta belastning på elnätet beroende på teknikval - tydliggöra konsekvenser av tex topografi, klimat etc. Förväntade effekter och resultat: Den utvecklade metodiken är tänkt att kunna användas för jämförelser mellan olika elektrifierade bussystem samt mellan buss- och spårvagnsbaserade system. Metodiken är avsedd att användas av parter, - infrastrukturägare, kollektivtrafikmyndigheter, fordons- och komponenttillverkare, - som i samverkan beslutar om framtida satsningar inom området elektrifierad kollektivtrafik. Metodiken ska fungera som stöd vid utvärdering eller utformning av system för att belysa hur man ska uppnå maximal nytta i förhållande till investering. Planerat upplägg och genomförande: Projektet är indelat i 6 huvudsakliga arbetspaket: AP1 Koordination AP2 Omvärldsbevakning AP3 Specifikation och förutsättningar AP4 Beskrivning av alternativa energiförsörjningstekniker AP5 Modellering och analys AP6 Diskussion och spridning av resultat Projektet avser att göra minst 2 loopar i AP3-AP5