Abstract: Att finna en optimal aerodynamisk form av tåg kräver en grundlig förståelse av dess strömningsbild när den utsätts för vindstötar. Stationära vindar kan vara starka men är lättare att förutse och kan kompenseras genom tex. minskning av tågets fart. Vindstötar som uppstår när tåget lämnar en tunnel eller annat hinder, på en bro eller banvall är oftast mer farliga för tågets säkerhet. Kunskapen om inverkan av vindstötar på höghastighetståg är mycket liten beroende på de svårigheter att studera dessa i experimentanläggningar (vindtunnlar). Vi föreslår att använda numeriska metoder, detached eddy simulering (DES) för att studera den här strömningen.
Målet med det föreslagna projektet är att skapa grundlig förståelse av hur tågets stabilitet i plötsliga sidovindar påverkas av dess form samt att ge konkreta råd angående utformning av höghastighetståg. Vi kommer att föreslå de formändringar som behöver göras hos höghastighetståg för att uppnå bra sidovindsstabilitet. Dessutom kommer projektet att definiera de farligaste strömningsförhållandena (vindens anfallsvinkel, vindens och tågets hastighet osv.) som Banverket kan använda för att ge rekommendationer om hastighetsbegränsningar eller vindbarriärer på sträckor som är speciellt utsatta för plötsliga sidovindar.