Notes: Program: Fordonsstrategisk forskning och innovationAbstract: Syfte och mål: Vindbrus dominerar den totala ljudnivån i en lastbilshytt vid körning i konstant hastighet (80-90 km/h). En tyst förarmiljö är en viktig konkurrensfaktor vad det gäller komfort, säkerhet och kvalitet. Det övergripande projektmålet är en fördjupad kunskap och förståelse samt en numerisk metod för att prediktera vindbrusproblem. Förväntade effekter och resultat: Det förväntade resultatet av projektet är en grundläggande förståelse om hur bullerkällor genereras på grund av luftflödet kring fordonet samt hur dessa bullerkällor beror på geometri och flödeshastighet. Olika numeriska metoder kommer att utvärderas och den mest lämpliga kommer att tillämpas på problematiska lastbilsområden och experimentellt verifierats. De framtagna metoderna och förståelsen kommer att vara till nytta för att förutse problem tidigt och därmed reduktion av kostnader och utvecklingstid. Planerat upplägg och genomförande: Projektet består av två arbetspaket (WP). WP 1 kommer fokusera på studier av enklare geometrier där experimentella resultat finns tillängliga. Olika numeriska metoder kommer utvärderas och parameterstudier utföras för grundläggande förståelse och kunskapsuppbyggnad. I WP 2, kommer praktiska geometrier av lastbilen undersökas utifrån den metod och kunskap som tagits fram i WP 1. Experimentell verifiering kommer att göras för validering.