Notes: Program: Fordonsstrategisk forskning och innovationAbstract: Syfte och mål: Nya verifieringsmetoder behövs för att säkerställa att olycksrisken för en självkörande bil är tillräckligt låg. Projektets övergripande mål är att skapa vetenskapligt underlag för, samt utveckla och validera metoder för verifieringen av autonoma fordon. Mer specifikt att: o Estimera säkerheten och prestanda för autonoma fordon från fältdata. o Identifiera kritiska situationer som avgör prestanda för autonoma fordon. o Förfina säkerhetsestimatet samt identifiera källor till fel från riktad testning och CAE. o Utvärdera funktionsändringar i "short-loop". Förväntade effekter och resultat: Projektets övergripande leverans är en väldefinierad strategi och robusta validerade verktyg för tids- och kostnadseffektiv verifiering av autonoma fordon. Då utvecklingen av dessa metoder är mycket forskningsintensiv kommer dessa att presenteras i akademiska publikationer och på internationella konferenser. Industridoktoranden kommer efter ca 2.5 år från projektets start att skriva och försvara licentiatavhandling baserad på denna forskning och 5 år efter projektets start att skriva och försvara en doktorsavhandling. Planerat upplägg och genomförande: Projektet kommer att genomföras som ett industridoktorandprojekt i samarbete mellan Chalmers och VCC.