Notes: Program: Nationella Flygtekniska Forskningsprogrammet - NFFP6Abstract: Syfte och mål: Syftet är att förstå och skapa förutsättningar för noggrann prediktering av tidsberoende aerodynamiska krafter som orsakas av flygplanets styrsystem i närvaro av omfattande laminär strömning. Den övergripande målsättningen är att skapa metoder för att modellera dessa krafter. Förväntade effekter och resultat: Ett lyckats resultat kommer att stärka svensk flygindustri och placera oss i spetsen för internationell flygforskning kopplat till ett grönare flygsystem. Detta görs genom att få andra har studerat tidsvariabel strömning i ett flygplans stabilitets och styrningshänseende. De metoder som studeras i projektet är applicerbara inom en mängd områden och bedöms därför ha stor potential att kunna bidra till möjligheten att vidareutveckla och skapa nya produkter och förmågor inom såväl civil och militär flygteknik som inom andra industrigrenar. Planerat upplägg och genomförande: Projektet kommer att drivas under tre år och är uppdelat på fyra arbetspaket. Saab Aeronautics är ansvarig för projektledningen inom arbetspaket 1. Arbetspaket 2 innefattar strömningsfysikaliska analyser och drivs av KTH Mekanik. Arbetspaket 3 innefattar analyser av flygegenskaper baserat på resultat från arbetspaket 2, men också på resultat från vindtunnelprov, vilka utförs inom arbetspaket 4. Både arbetspaket 3 och 4 kommer att drivas av KTH Farkost och Flyg. Arbetet kommer att generera ett antal rapporter som bl.a. kommer att granskas av en expert från LIU.