National Transport Library Research Database

Utveckling av metodik och system för LCC och LCA för järnvägsbroar (Development of methodology for LCC and LCA for Railway Bridges)

  • Janssen, Valle
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Banverket ; 2009-06-01 -- 2012-06-30 ; 1650000 kronorRegistration number:
  • Banverket F 086462/AL50
Subject(s): Abstract: En bro konstrueras för en förväntad livslängd på 80 till 120 år. När bron är byggd ska den underhållas, inspekteras, repareras och rivas. För att utnyttja de personella och ekonomiska resurserna så effektivt som möjligt, försöker man minimera de totala kostnaderna för en konstruktions hela livslängd och använder då lämpligen så kallad livscykelkostnadsanalys (LCC-analys). För att kunna göra en bra LCC-analys för befintliga broar behöver man veta var på nedbrytningskurvan man befinner sig för de enskilda broarna. Broarna är utspridda över hela Sverige och har olika typer av trafikbelastning, ålder, konstruktions- och grundläggningssätt och klimat, vilket gör att mängden data att ta hänsyn till är mycket stort. Med känd kunskap om LCC går det att koppla LCA-kalkyler till de databaser som byggs upp för LCC. För närvarande pågår utveckling av ett Web-baserat programssystem för LCC/LCA för vägbroar. Avsikten är att på avd. för brobyggnad på KTH anpassa och utveckla detta system även för järnvägsbroar. Syftet med detta projekt är att genom ”case studies” av verkligt utfört underhåll och reparationer, på några vanliga brotyper i olika delar av landet, bättre förstå samt öka kunskapen om hur LCC för järnvägsbroar bör användas och hur detta kan kopplas till LCA. Vidare är avsikten att utveckla hjälpmedel för denna analys. Hjälpmedlen avses utföras webbaserade så att de kan användas av alla som får access till programmet.Abstract: A new bridge is normally constructed for a service life of 80-120 years. After construction, the bridge needs maintenance, inspections, repair and the end disposal. To be able to consider all costs during a bridge's service life, Life Cycle Cost analysis is usually performed. LCC analysis is a tool for cost-optimisation of the whole service life. A problem when performing LCC calculations on old bridges is to estimate future maintenance, repair intervals and remaining service life. The bridges are located in different parts in Sweden and are exposed to different loads and different climates. Their structural systems are different and their ages differ, so to perform qualified LCC analysis on existing structures studies of the current situation on the Swedish railway bridge stock is needed. Once the parameters for LCC analysis are decided, it is possible to also consider the environmental impact via LCA calculations. At present a research a joint Nordic project (ETSI) about LCC/LCA for road bridges is ongoing. The intention with this application is to include also railway bridges into this program. The purpose with this project is to better understand how LCC for railway bridges can be implemented via case studies of actual performed maintenance and repairs. The case studies should include some common railway bridge types located at different parts of Sweden. The knowledge about LCC for railway bridges will increase and also the knowledge on how to include LCA in the calculations. This will be helpful tools for a railway bridge manager. The aim is also to develop a web-based tool for these kinds of calculations.
Item type: