Abstract: Trafikverket har 1259 broar i spännbetong med en sammanlagd yta på drygt 1,3 miljoner m2 (ca 23 % av den totala ytan). Tillståndsmätning av spännarmeringen i en bro är mycket svårt att göra utan att förstöra konstruktionen. Förstörande provning innebär åverkan på konstruktionen vilket leder till efterföljande reparationsåtgärder. Det vore således mycket önskvärt att kunna kontrollera spännarmeringen, utan att göra ingrepp i konstruktionerna, på 23% av Trafikverkets broyta.
I projektets första del kommer en litteraturstudie att genomföras för att ta reda på vilka metoder som finns tillgängliga och vad det finns för erfarenhet av dessa metoder och vilka undersökningar som gjorts för att verifiera resultaten som fås när man använder metoderna. Detta arbete är tänkt att skötas av en forskningsinstutition som bedriver forskning inom närliggande områden. Detta arbete kan utföras som ett ex-jobb eller av en doktorand. Trafikverkets projektledare samt en broförvaltare bistår forskningsinstitutionen med information samt synpunkter.
En eller flera av de metoderna som studerats i projektets första del och ser ut att passa Trafikverkets behov kommer att provas på en av Trafikverkets broar.
Det främsta externa kravet på Trafikverkets broar är att de är säkra att färdas på. För spännbetongkonstruktioner är spännkablarnas skick en vital del för att upprätthålla säkerheten.
Projektet kommer att innebära att vi får bättre kunskap om spännbetongbroars tillstånd. Ökad kunskap om tillståndet hos byggnadsverk innebär bättre möjligheter att åtgärdsplanera för ett optimerat underhåll. Rätt säkerhetsnivå kan då uppnås med mindre medel. Om en metod är framgångsrik kommer den att skrivas in i Trafikverkets regelverk för inspektion av broar.
Om man kan använda oförstörande metoder minskar kostnader för återställande av skadan som annars uppstår vid själva provningen. Med ökad kunskap om tillståndet för spännkablar kan Trafikverket sätta in underhållsåtgärder i rätt tid så att det blir ett planerat underhåll istället för akuta åtgärder.
Med en fungerande oförstörande provning kan bättre kunskap om anläggningen inhämtas mer effektivt vilket innebär att underhållsarbeten kan planeras bättre. Detta leder i sin tur till färre störningar för trafiken.Abstract: The project will examine what methods there are for non-destructive measurement of the condition of the tendons/cables in prestressed concrete bridges.