VTI National Transport Research Database

Rekommendationer för utvärdering av armerade betongplattor - Förbättrade strukturanalyser med finit elementmetod (Recommendations for Assessment of Reinforced Concrete Slabs - Enhanced structural analysis with the finite element method )

  • Plos, Mario
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-03-06 -- 2019-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/27881
Subject(s): Online resources: Abstract: Lastkapaciteten hos brobaneplattor är ofta avgörande för befintliga broars bärförmåga, men underskattas som regel med dagens bärighetsberäkningar. I ett nyligen avslutat forskningsprojekt för Trafikverket har en strategi för bärighetsberäkningar utvecklats baserat på successivt förbättrade strukturanalyser. Med denna strategi har högre bärförmåga och bättre förståelse av konstruktionernas respons kunnat påvisas för brobaneplattor av armerad betong med hjälp av förfinade analysmetoder baserade på olinjär finit elementmetod. Även om dessa analysmetoder är mer avancerade än vad som vanligtvis används idag är de ändå lämpliga för användning i praktiken vid bärighetsutredningar. I det föreslagna projektet kommer rekommendationer för verksamma konstruktörer tas fram för hur förbättrade bärighetsutredningar av brobaneplattor av armerad betong kan utföras genom förbättrad strukturanalys med finit elementmetod. Rekommendationerna kommer att vara i enlighet med standarder och etablerade handböcker, och kommer att möjliggöra högre bärförmåga och längre livslängd för många broar. De kommer därför att bidra till en mer resurseffektiv och hållbar förvaltning av våra broar, med stora ekonomiska besparingar och minskade koldioxidutsläpp. Rekommendationerna kommer att presenteras i en handbok och genom korta utbildningar.Abstract: The load-carrying capacity of bridge decks are often critical for existing bridges, but is often largely underestimated in current practice. In a recently finalised research project for the Swedish Transport Administration a strategy for structural assessment was developed based on successively improved analysis methods. With this multi-level structural assessment strategy it was possible to show higher load-carrying capacity and better understanding of the structural response of reinforced concrete bridge deck slabs with enhanced analysis methods using non-linear finite element methods. Still, the methods developed are feasible for use in engineering practice, even if they are more advanced than methods commonly used today. In the project suggested, recommendations for practicing structural engineers will be provided on how to perform improved structural assessment of reinforced concrete bridge deck slabs through enhanced structural analysis with the finite element method. The recommendations will be in accordance with standards and established handbooks and will enable higher load-carrying capacities and prolonged service lives for many bridges. Consequently, they will contribute to more resource efficient and sustainable bridge management, with great economical savings and a lower carbon footprint. The recommendations will be presented in a written guide and through short courses.
Item type: