National Transport Library Research Database

BIG A2018-25 Markvibrationer i samband med vibrodrivning av spont - inverkan av drivutrustning (A2018-25 )

  • Deckner, Fanny
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-02-15 -- 2020-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/23968
Subject(s): Abstract: Många kommande satsningar för transportinfrastruktur görs inom områden med lösa jordar, vilket kräver spont, samt i tätbebyggda områden, vilket ställer krav på liten omgivningspåverkan. Installation av spont genom vibrodrivning ger dock upphov till markvibrationer. Drivutrustningen är en av få saker som kan varieras i samband med drivningen. Hypotesen är att val av vibrator och vibratorparametrar påverkar storleken på uppkomna markvibrationer. Idag finns inte tillräcklig kunskap om drivutrustningens inverkan på uppkomna markvibrationer för att kunna välja vibratortyp och vibratorparametrar för att minimera uppkomna markvibrationer. Inom ramarna för projektet ska en litteraturstudie och fältförsök genomföras. Projektet syftar till att klargöra inverkan av vibratorns excentermoment på uppkomsten av markvibrationer i samband med vibrodrivning av spont. Målet är att excentermomentets inverkan ska vara så beskriven och tydliggjord att arbeten med spontdrivning kan planeras och utföras så att markvibrationer i framtiden minimeras. Ökade kunskaper om drivutrustningen inverkan på uppkomna vibrationsnivåer gynnar hela branschen. Beställare, såsom Trafikverket, får en kostnadseffektiv lösning medan entreprenörer kan å sin sida känna sig trygga med att använda en metod som de känner väl och kan kalkylera utan alltför stora risker. Även allmänheten gynnas då den ökade kunskapen leder till minskad störning i omgivningen.Abstract: Future transport infrastructure initiatives are in many cases being undertaken in areas with loose soils, which require sheet piles, and in urban areas, which imposes a small environmental impact. However, installation of sheet piles through vibratory driving gives rise to ground vibrations. The driving equipment is one of the few things that can be varied in connection with the driving. The hypothesis is that the selection of vibrators and its’ parameters affects the magnitude of ground vibrations. Today, the knowledge of the impact of driving equipment on ground vibrations is insufficient in order to select vibrator and vibrator parameters to minimize ground vibrations. Within the framework of this project, a literature study and field tests will be conducted. The project aims to clarify the effect of the vibrator’s eccentric moment on the ground vibrations associated with vibratory sheet pile driving. The goal is that the impact of the eccentric moment should be so described and made clear that sheet pile driving can be planned and performed to minimize ground vibrations. Increased knowledge about the driving equipment impact on the ground vibration levels benefits the entire industry. Clients such as the Swedish Transport Administration get a cost-effective solution, while contractors can feel safe using a method they know well and can calculate without excessive risks. The public is also benefited as the increased knowledge leads to reduced environmental disturbance
Item type: