National Transport Library Research Database

BIG A2018-06 Grundläggning av höghastighetsbanor - Beräkningsmetodik m.h.t dynamiska laster (BIG A2018-06 High-speed lane foundation - Calculation methodology with dynamic loads)

  • Hall, Lars
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-01-01 -- 2022-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/23665
Subject(s): Online resources: Abstract: Inom de kommande åren planerar Sverige att bygga höghastighetsbanor för totalt 700km och till betydligt högre tågfarter än tidigare. Förutom att det ställs strängare rörelsekrav för högre tågfarter, så finns stor risk att höghastighetsvibrationer och dynamiska laster kan uppstå i jordar där det tidigare inte har varit ett problem. För att kunna optimera grundläggningen av järnvägsbankar m.h.t. markrörelser och dynamisk påverkan, kommer numeriska beräkningar behöva utföras mer rutinmässigt än vad varit fallet tidigare. Mot denna bakgrund och utifrån erfarenheter av tidigare liknande arbeten, har ett förslag på utvecklingsprojekt tagits fram. I detta projekt ska en metodik tas fram för att, utifrån aktuella grundläggningar och jordförhållanden, beräkna rörelser och dynamiska laster i järnvägsbank och omgivningen i dynamiska tredimensionella numeriska program. I arbetet avses även ett antal verktyg utvecklas för underlag till numerisk beräkningsmodell, samt för att analysera och redovisa beräkningsresultat. Med denna metodik och verktyg bedöms att mindre tid och arbete behövs i den numeriska modelleringen, samtidigt som kunskapskraven för att använda avancerade numeriska datorprogram minskar. Denna form av numeriska analyser blir därmed mer användarvänlig och ger mer tid för att optimera grundläggningen. Därmed bedöms projektet kunna ge besparing för de kommande järnvägsprojekten i Sverige och ligger väl inom BiG:s övergripande mål.Abstract: In the next coming years, Sweden is planning to build high-speed railway lines for a total length of 700km and to significantly higher train speeds than before. In addition to stricter requirements on allowable motions, the higher train speeds increase the risk for so-called high speed vibrations and dynamic loads to occur in soil profiles where there have previously been no problems. To optimize the foundation of railway embankments with respect to ground movement and dynamic impact, numerical calculations are needed to be performed more routinely than before. Based on this and from the experience of similar earlier work, a research project has been proposed to facilitate the design of foundations to railway embankments. In this project, a methodology will be developed to calculate motions and dynamic loads in the railway embankment and its surrounding in dynamic three-dimensional numerical programs. In the work, tools will also be devised to provide support for the numerical calculations, as well as to analyze and present the results. With this methodology, it is estimated that less time and effort is needed in numerical modeling. Also, the need to have high knowledges to use advanced numerical computer programs decreases. Thereby, more time can be put on to optimize the foundation of the railways embankments. Thus, the project is expected to provide savings for forthcoming railway projects in Sweden and fulfills BiG's overall objectives.
Item type: