National Transport Library Research Database

BIG A2018-16 Ökad produktivitet vid djupgrundläggning genom akustiska metoder (BIG A2018-16 Increased productivity by deep-fitting through acoustic methods)

  • Wersäll, Carl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-01-01 -- 2020-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/23613
Subject(s): Abstract: Jb-sondering och hejarsondering används flitigt i Sverige för att bedöma jordlagerföljder och används ofta som underlag för djupgrundläggning i form av pålar och sponter. Dessa metoder ger dock begränsad information om jordmaterialets egenskaper och kan innebära kostsamma felbedömningar, t.ex. om block misstolkas som berg. Pilotstudier har nyligen visat att akustiska mätningar i samband med sondering kan ge ytterligare information om jordmaterialet. En vibrationsgivare på markytan registrerar de vibrationer som genereras vid spetsen och dessa kan utvärderas med dynamiska analysverktyg. Pilotförsöken har visat att vibrationssignalen i stor utsträckning påverkas av jordmaterialets egenskaper och att metoden kan identifiera variationer i jorden i större utsträckning än konventionell sondering. T.ex. registreras olika vibrationssignaler då spetsen penetrerar genom lera och genom sand- eller siltskikt. Metoden förväntas även kunna användas vid drivning av spont eller pålar. Syftet med projektet är att vidareutveckla mätmetoden till ett praktiskt användbart mätsystem som utvecklas genom ett antal fältförsök. Dessa analyseras för att finna korrelationer mellan jordegenskaper och vibrationssignalens dynamiska egenskaper. Genom ett stort antal mätningar får en erfarenhetsuppbyggnad, vilket omsätts i ett praktiskt användbart system. I projektet ingår även att identifiera och undersöka andra seismiska metoder i samband med sondering, såsom ytvågsseismik.Abstract: Soil-rock-probing and ram sounding are commonly used in Sweden to determine soil layering and is often used as basis for deep foundations. These methods, however, provide limited information about the soil properties and can imply costly misjudgments, e.g. if blocks are misinterpreted as bedrock. Pilot studies have recently shown that acoustic measurements in connection to sounding can provide additional information about the soil material. A vibration sensor on the ground surface registers vibrations generated at the tip and these can be evaluated by dynamic analysis tools. The pilot studies have shown that the vibration signal is widely affected by the soil properties and that the method can identify soil variations to a larger extent than conventional sounding. For example, different vibration signals are registered when the probe is penetrated through clay and through sand or silt layers. The method is also expected to be applicable to driving of piles or sheet piles. The aim of the project is to further develop the method to a practical measuring system that is developed by a series of field tests. These are analyzed to find correlations between the soil properties and the dynamic properties of the vibrations signal. Experience is accumulated by a large number of measurements which is integrated into a useful system. Identifying and investigating various seismic methods that can be used during sounding, such as surface wave analysis, is also included in the project.
Item type: