Abstract: 3D-effekter försummas ofta vid konstruktionsberäkning av schakter och deras påverkan på närliggande strukturer som t ex väg- och järnvägsbankar. Det finns behov av en systematisk studie av 3D-effekters roll, speciellt i samband med planerad uppbyggnad av bank för höghastighetsjärnväg. Hänsynstagande av 3D-effekter kan leda till att säkerhetsfaktorers värden ökar påtagligt. Av denna anledning bör 3D-effekter beaktas vid beräkningar. Inom ramen för detta projekt kommer 3D-effekters inverkan att studeras med fokus främst på schakters utbredning och dess avstånd till väg- eller järnvägsbankar för att identifiera när 3D finita elementberäkningar erfordras för att beakta 3D-effekter samt när och hur 3D-effekter kan tas hänsyn till på ett enklare sätt vid ingenjörsmässiga beräkningar utan kraftfulla datorverktyg. Projektets resultat kommer att publiceras i form av anvisningar för hur 3D-effekter bör beaktas. Resultaten kommer även att presenteras och diskuteras vid möten för de intresserade.Abstract: 3D-effects are often neglected in the design of excavations and in their influence to neighbouring structures as for example road and railway embankments. Thus a systematically study is required to analyse the influence of 3D-effects, especially in respect to the newly to be constructed embankments of the high speed railways. Consideration of 3D-effects might lead to significant increased Factors of safety and should therefore be considered in the design. In the frame of this projects the influence of 3D- effects will be studied focussing on extend of excavations and distance to the embankment to identify scenarios in which either a fully 3D calculation is required or, in a more simplified manner, 3D effects can be taken into account in the calculation. The findings will be published in guidelines and will be disseminated in a workshop to the stakeholders.