National Transport Library Research Database

KAJT - GridRail (KAJT - GridRail)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-03-01 -- 2019-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/15560
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att bygga vidare på den nya infrastruktur för experimentella utvärderingar av olika perceptuella beslutsstöd för bland annat tågtrafikledare som är under utveckling vid TiHR-gruppen vid IT-inst. vid Uppsala universitet. TiHR-gruppen (Technology in Human Reasoning) vid IT-institutionen kombinerar fältstudier med lab-studier för att undersöka och utvärdera olika förslag till perceptuella beslutsstöd, bland annat för tågtrafikledare. Fältstudierna utgör utgångspunkten för val av representativa beslutsuppgifter som sedan simuleras och studeras under kontrollerade former i lab-miljö genom användning av så kallade mikrovärldar. En mikrovärld är en datorsimulering av en komplex och dynamisk beslutsuppgift av den typ som tågtrafikledare möter i sin vardag. Genom gedigna fältstudier, nu senast i UFTB-projektet, har vi god kännedom om vilka typer av problemlösnings- och beslutsuppgifter som bör simuleras i lab-miljö. Genom att studera sådana beslutsproblem i detalj vill vi kunna beskriva och modellera tågtrafikledarnas besluts- och bedömningsprocesser på en sådan nivå att det sedan går att avgöra i vilket format information från algoritmer för beslutsstöd för komplicerade beslutssituationer ska presenteras för att informationen ska vara meningsfull att använda för en tågtrafikledare. Utan kunskap om hur sådan information tas emot och används av tågtrafikledare är automationslösningar svåra att räkna hem i effektivitet. Studierna utförs som experiment där examensarbetande studenter genomför experimenten. En av de viktigaste frågorna är vilken betydelse domänspecifik kunskap har för möjligheten att simulera och undersöka representativa beslutsproblem med mikrovärldar. Fyra studier är hittills genomförda och vi behöver fortsätta att studera perceptuella beslutsstöd i exempelvis STEG. Nedan nämnda personer utgör möjliga handledare för studenterna. Det vi söker stöd för är arvoden för att motivera personer att delta i experimenten, både studenter och tågtrafikledare, samt reseersättning för de fall där de examensarbetande studenterna genomför experimenten i anslutning till tågtrafikledarnas arbetsplatser. Handledare är Anders Jansson, Anton Axelsson, Mats Lind och Mikael Laaksoharju.Abstract: The project aims to build on the new infrastructure for experimental evaluations of various perceptual decision support for, among other things, train drivers under development at the TiHR-group at the IT institute at Uppsala University. The Technology in Human Reasoning (TiHR) group at the IT department combines field studies with lab studies to investigate and evaluate various proposals for perceptual decision support, including for rail traffic managers. Field studies form the starting point for the selection of representative decision tasks that are then simulated and studied under controlled forms in the lab environment through the use of so-called micro worlds. A micro-world is a computer simulation of a complex and dynamic decision-making task of the type that train dispatcher meets in their daily work. Through field studies, now most recently in the UFTB project, we have a good knowledge of what types of problem solving and decision-making tasks should be simulated in the lab environment. By studying such decision-making issues in detail, we want to describe and model train managers' decision and assessment processes at such a level that it will then be possible to determine in which format information from decision support algorithms for complex decision-making situations should be presented in order for the information to be meaningful to use for a train driver. Without knowledge of how such information is received and used by train drivers, automation solutions are difficult to count on in efficiency. The studies are conducted as experiments where graduate students complete the experiments. One of the most important questions is the importance of domain-specific knowledge for the ability to simulate and investigate representative decision-making problems with micro worlds. Four studies have been conducted so far and we need to continue to study perceptual decision support in, for example, STEP. Below mentioned persons constitute possible supervisors for the students. What we seek to support is the fee to motivate people to participate in the experiments, both students and train drivers, as well as travel expenses for cases where the graduate students conduct the experiments in connection with the train drivers' workplaces. Supervisors are Anders Jansson, Anton Axelsson, Mats Lind and Mikael Laaksoharju.
Item type: