National Transport Library Research Database

Effektsamband mellan ackumulerat tonnage och felfrekvens på räls (The impacts between accumulated tonnage and rail frequency failures)

  • Odolinski, Kristoffer
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-02-12 -- 2019-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/9496
Subject(s): Online resources: Abstract: Olika komponenter eller delar i järnvägsanläggningen har en viss ekonomisk (och teknisk) livslängd. Vanligtvis brukar denna livslängd uttryckas i tid, exempelvis antal år som det är ekonomiskt försvarbart att fortsätta underhålla komponenten eller anläggningsdelen. Komponentens ålder uttryckt i antal år sedan installation är emellertid i bästa fall en proxy för dess standard, särskilt då dess nedbrytning är trafikberoende. Exempelvis kan ett spår med många år på nacken ha ett relativt lågt ackumulerat tonnage jämfört med ett nytt spår om den årliga trafikeringen skiljer sig åt mellan dessa spår. Det är därför mer relevant att använda ackumulerat tonnage som ett mått på komponentens ålder när ett effektsamband med felfrekvens ska fastställas. I studien kommer det att göras en uppdelning mellan tågstörande fel och ej tågstörande fel. Effektsambandet mellan ackumulerat tonnage och felfrekvens på räl kommer att vara användbar i prioriteringen av underhållsåtgärder.Abstract: Different components or parts of the railway facility have a certain economic (and technical) service life. Typically this lifetime is usually expressed in time, such as the number of years that it is economically justifiable to continue to maintain the component or plant part. However, the age of the component expressed in number of years since installation is at best a proxy for its standard, especially since its degradation is traffic dependent. For example, a track with many years on the neck may have a relatively low accumulated tonnage compared to a new track if the annual traffic differs between these tracks. Therefore, it is more relevant to use accumulated tonnage as a measure of the component's age when determining an impact relationship. In the study, a breakdown will be made between train-causing errors and non-train failures. The impacts between accumulated tonnage and rail frequency failures will be useful in the prioritization of maintenance operations.
Item type: