National Transport Library Research Database

Interreg BSR RTF (Interreg BSR Real Time Ferries)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-10-03 -- 2021-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/7174
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att tillhandahålla ett generiskt sätt att ansluta färjor och inlandet transporter i Östersjöregionen (BSR) med information i realtid för att öka effektiviteten i intermodal samverkan. Projektet bygger på tidigare projekt som Interface Plus, EU-Spirit och utvecklingen av Sea Traffic Management (STM). Projektet kommer att använda resultaten från de tidigare projekt som generisk infrastruktur för att nå tidtabeller från alla färjelinjer i Östersjön (EU-Spirit), mottar senast uppdaterad ETA för färjelinjer genom Sea Traffic Management och dess Maritime Service Infrastruktur och ansluta denna till realtidsinformation från kollektivtrafiken, lastbilar och järnvägstransport till en gemensam knutpunkt för färjerelaterad information i BSR. Bidraget från detta projekt kommer att vara att "connecting the dots" från tidigare projekt i en "implementerad infrastruktur" i Östersjöregionen, som de berörda aktörerna kan integrera i sina operativa system och processer. Genom samarbetet med STM Validation Project som redan är igång, kommer RTF att få tillgång till STM-aktiverade fartyg som projektet kan använda för att visa resultatet av en realtids synkronisering mellan trafikslagen. RTF Projektet kommer också att påskynda spridandet av STM-aktiverade navigationssystem i Östersjön, vilket kommer att vara en förutsättning för att snabba på det fortsatta införandet av STM konceptet av industrin. Projektkonsortiet innehåller flera färjeoperatörer, flera städer och regioner, operatörer landtransport, terminaler och hamnar. Genom att ha alla aktörer i transportkedjan som deltar i projektet, kan vi se till att lösningen kommer att vara attraktiva för industrin. Lead partner är University of Rostock.Abstract: RTF aims to provide a generic way to connect ferries and hinterland transport in Baltic Sea Region (BSR) with Real Time Information to increase efficiency in the intermodal shift. The project builds on earlier projects such as Interface Plus, EU-Spirit and the development of Sea Traffic Management (STM). The project will use the results from the earlier projects such as generic infrastructure for reaching time-tables from all ferry-lines in the Baltic (EU-Spirit), to receive latest updated ETA for ferry-lines through Sea Traffic Management and its Maritime Service Infrastructure and connect this to real-time information from public transport, trucks and railway transportation to a common hub for ferry-related information in the BSR (Interface Plus). The contribution from this project will be to “connect the dots” from earlier projects into an “implemented infrastructure” in the BSR, from which involved actors can integrate in their operating systems and processes. Through the cooperation with the STM Validation Project, which is already running, RTF will get access to STM-enabled vessels which the project can use to demonstrate the results of a real-time synchronisation between traffic modes. The RTF project will also accelerate the adoption of STM-enabled navigations systems in the Baltic, which will be beneficiary to the further uptake of the STM concept by the industry. The project consortium is lead by the University of Rostock and includes several ferry operators, several cities and regions, land transport operators, terminals and ports. By having all actors in the transport chain engaged in the project, we ensure that the solution will be attractive to the industry.
Item type: