Abstract: Livscykelanalyser, LCA, och Livscykelkostnadsanalyser, LCCA, används idag och är under snabb utveckling inom väg- och järnvägsområdet, men det saknas tillämpad forskning för geotekniska konstruktioner och tillämpningar. Det finns idag ingen erfarenhet eller praxis för datainsamling för LCA och LCCA för geokonstruktioner. Huvudmålet med projektet är att utveckla en användbar modell för beslutsstöd i investerings- och underhållsfrågor relaterat till geokonstruktioner. Modellen ska underlätta optimering av användande av skattepengar och förbättra hållbarheten med avseende säkerhet, kostnad och miljö. Den ska omfatta både LCA och LCC och samordnas, utvecklas och inarbetas i de verktyg som finns utvecklade och är under utveckling inom infrastrukturområdet. Projektet ska utföras så att nuvarande ramverk och vägledningar för LCA och LCCA tillämpade på geokonstruktioner utvecklas. Projektet skall därför använda de kunskaper och möjligheter som finns de befintliga verktygen Geo-BIM hos TRUST och Geokalkyl hos Trafikverket samt utnyttja den praxis som har utvecklats inom LCCA i större infrastrukturprojekt. De medverkande i projektorganisationen har de rätta kontakterna och nätverken för att göra detta verkningsfullt.Abstract: Life cycle analyses, LCA, and Life cycle cost analyses, LCCA, are today used and are under fast development for roads and railroads, but there is a lack of applied research for geotechnical constructions and applications. The main goal for this project is to develop a useful model for decision aid in investment and maintenance related questions. The model shall facilitate the optimization of the use of tax money and improve the sustainability with respect to security, costs and environment. It shall cover both LCA and LCCA and be coordinated, developed and incorporated in the new developed tools that are used in civil engineering. The project shall be performed such that the present framework and guidelines for LCA and LCCA applied on geotechnical constructions are developed. Therefore, the project shall use the knowledge comprised in the existing tools Geo-BIM and Geokalkyl and utilize the praxis developed in larger infrastructure projects. An overall strategy with the implementation is to connect pilot projects and their actors to the project. The participators in the project organization have the right connections and network to perform this effectively.