National Transport Library Research Database

Brandskyddsutmaningar för roro-däck: Ventilation & Nya energibärare (FiRO - Fire safety challenges for Ro-ro deck: Ventilation and new energy carriers)

  • Evegren, Franz
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-01-01 -- 2019-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/9495
Subject(s): Online resources: Abstract: Roro-fartyg är den vanligaste fartygstypen som anlöper svenska hamnar, med stor andel svenska sjömän och passagerare. Återkommande katastrofala bränder på roro-däck under senare år och nya utmaningar i fordonslasten talar för att brandskyddet behöver uppdateras. Projektet FiRO adresserar två stora utmaningar för roro-däck, nämligen ventilationsförutsättningarna vid brand samt hantering av brand i fordon med nya energibärare. Ventilationsförutsättningarna är avgörande för en brands utveckling och projektet ämnar bringa klarhet i hur en brand påverkas av ventilationen på olika typer av roro-däck. Detta uppnås genom brandförsök och simuleringar samt studier av regelverk och olycksutredningar, i samarbete med redare, myndigheter och systemleverantörer. Rekommendationer kommer att ges på lämpliga skyddsåtgärder för olika typer av roro-däck, för att uppnå en ökad och jämnare säkerhetsnivå med olika ventilationsförutsättningar. Vad gäller fordon med nya energibärare finns ett stort behov av kunskap om hur en brand bör hanteras på roro-däck. Projektet syftar till att höja kompetensen genom att tillvarata relevant vägledning för landbaserade applikationer och genom att utvärdera nya metoder tillsammans med redare/fartygsbesättning, både i fältförsök och i brandförsök. Resultaten kommer att förmedlas till IMO genom den svenska Flaggstaten (Transportstyrelsen) för att påverka i utformningen av nya brandskyddsregler för roro-fartyg. Resultat kommer också att förmedlas genom en offentlig rapport och ett offentligt vägledningsdokument för rederier.Abstract: Ro-ro vessels are the most common type of ship to call Swedish ports, with a large proportion Swedish seamen and passengers. Recurring catastrophic fires on ro-ro decks in recent years and new challenges in the vehicle load call for an update in the fire protection. The FiRO project addresses two major challenges for ro-ro decks, namely the ventilation conditions at fire as well as management of fire in vehicles with new energy carriers. Ventilation conditions are crucial for fire development and the project aims to clarify how a fire is affected by ventilation on different types of ro-ro decks. This is achieved through fire tests and simulations as well as studies of regulations and accident investigations, in cooperation with ship owners, authorities and system suppliers. Recommendations will be given to appropriate protective measures for different types of ro-ro decks, in order to achieve an increased and harmonized level of safety with different ventilation conditions. With regard to vehicles with new energy carriers, there is a great need for knowledge on how a fire should be managed on ro-ro deck. The project aims to increase the competence by utilizing relevant guidance for land-based applications and by evaluating new methods together with ship owners/crew, both in field tests and in laboratory fire tests. The results will be communicated to the IMO through the Swedish Flag State (the Swedish Transport Agency) in order to influence the development of new fire protection regulations for ro-ro vessels. Results will also be communicated through a public report and a public guidance document for ship owners.
Item type: