National Transport Library Research Database

Vattenburen urban mobilitet (Waterborne Urban Mobility)

  • Garme, Karl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-01-01 -- 2022-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/6471
Subject(s): Online resources: Abstract: Om vattenburen kollektivtrafik ska bidra till hållbar stadsutveckling krävs teknisk utveckling mot lika väldefinierade färdmedel till sjöss som de som under lång tid utvecklats för väg- och rälstrafik på land. Dessutom behövs planeringsverktyg för att simulera det multimodala (sjö-räls-väg) kollektivtrafiksystemet. För att kunna tillvarata potentialen behövs alltså mer enhetligt tonnage som är lättare, mer energieffektivt och billigare i tillverkning och inköp än dagens. Dessutom måste man kunna inkludera sjötrafiken som vilken busslinje som helst i systemplanering- och analys. Waterborne urban mobility ska demonstrera hur mindre och lättare tonnage, som efterfrågas för kollektivtrafik, ser ut och konstrueras, samt utveckla verktyg för planering och effektsambandsanalys för multimodala kollektivtrafiksystem. Projektet kan hyvla ner de trösklar som idag hindrar de som tillhandahåller kollektivtrafik från att realisera den potential som ligger i vattenvägen. Projektet ska visa hur mindre och lättare tonnage ska utformas, konstrueras och tillverkas för att lyfta den vattenburna kollektivtrafiken till lika hög teknisk nivå som buss- och spårtrafik. Nyckelord är modulär design och lätta skrovkonstruktioner med lågt framdrivningsmotstånd. Projektet fokuserar på rationell disposition av utrymmen ombord, lågt framdrivningsmotstånd, materialval och materialkoncept för skrov och överbyggnader. Utöver teknikutvecklingen behövs också bättre redskap både för att kunna planera multimodala kollektivtrafiksystem och för att studera effektsamband mellan sjötrafik och landinfrastruktur. Projektet planerar därför att lägga till vattenburen trafik i en befintlig agent-baserad simuleringsmodell för kollektivtrafik. Det möjliggör förutom kollektivtrafikplanering också studier av resmönster och effekter som trängsel och framkomlighet på land, dessutom kan olika insatser på fyrstegsprincipens två lägsta nivåer studeras. Utan mer standardiserade farkoster och multimodala analysmodeller är hindren så höga för den som ska tillhandahålla kollektivtrafik att möjligheterna riskerar att inte tas tillvara. Projektet ska bidra till att undanröja hindren men den som i praktiken ska realisera potentialen är den som tillhandahåller kollektivtrafik och projektet planeras därför i dialog med Stockholms läns landsting, SLL, och projektfinansiering söks parallellt med denna ansökan hos SLL i motsvarande omfattning. Med den projektgrupp som vi föreslår och tack vare synergier med andra pågående projekt som vi driver finns en samlad kompetens att genomföra projektet.Abstract: The waterways inherit a potential to successfully contribute to future sustainable cities. A potential for short cuts, new travel paths, increased range for commuting bicyclists, good accessibility, energy efficiency and possibly a solution to lessen the pressure on congested land infrastructure. The realisation of the potential is though hindered by the lack of standardized waterborne commuter craft and terminals similar to what has been developed during many decades for roads and rails. On top of this, traffic planning and analysis tool for multimodal, sea-rail-road, public transport systems are lacking. The need for new ideas on vessel configuration, hull materials and structural design together with development of system assessment tools for strategic planning of multimodal public transport networks go hand in hand. The proposed project focus on rational disposition of the deck compartments, low ship resistance, weight efficient construction material and material concepts for hull and superstructures as well as improvements of simulation based design of multimodal public transport. The overall project aim is development of lightweight commuter craft suitable for future sustainable multimodal public transport systems, i.e. energy efficient in operation, efficiently manufactured units and careful use of construction material. Expressed in questions: Which vessel size and type is the most efficient in the public transport context in relation to function, manufacturing, operation, maintenance and recycling?; What material and material concepts meets those aspects best?; How shall the impact on e.g. congestion, door-to-door travel time, energy efficiency, noise, maintenance cost and operational costs etc., be assessed and compared in different sea-rail-road public transport set-ups?
Item type: