National Transport Library Research Database

Rättvis fördelning av transportplaneringar och dess effekter på marknader för basvaror (Distribution of transport investments and effects for basic consumption)

  • Andersson, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-02-01 -- 2021-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2018/5436
Subject(s): Abstract: Syftet med detta projekt är att skapa en bättre förståelse för vilka rättvise- och fördelningseffekter investeringar i transportområdet ger upphov till samt hur stora nyttor medborgare och tjänstemän är villiga att offra i utbyte mot en jämn fördelning. Detta förväntas leda till en ökad förståelse för transportpolitiken som ett regional- och fördelningspolitiskt verktyg samt dess bidrag till social hållbarhet. Denna ansökan är indelad i två delar, den första delen ämnar svara på hur stora nyttor medborgare och tjänstemän är villiga att ge avkall på för att nyttorna ska fördelas jämnare. Detta är relevant eftersom att om målet inte enbart är att maximera nyttorna utan fördela dem är det nödvändigt att förstå vilken fördelning som upplevs som mer rättvis än en annan. Den andra delen ämnar studera vilka vidare sociala konsekvenser som investeringar i infrastruktur ger upphov till genom att studera hur tillgänglighet påverkar livsmedelspriser. Livsmedel utgör en större del av låginkomsttagares än höginkomsttagares utgifter. Genom att att belysa de effekter transportinvesteringar får på livsmedelspriser skapas ökad förståelse för sociala konsekvenser för hushållen genom en kvantitativ beskrivning av de fördelningseffekter som infrastrukturinvesteringar kan ge upphov till.Abstract: The objective of the project is to analyse distributional effects of transport investments and the trade off between income and equity. This will give deeper understanding of transport policy as a means of regional policy, income distribution policy and social sustainability. The project consists of two parts. One will analyse the willingness to pay for a more even distribution of benefits. The other will analyse the social consequences of transport investments in terms of effects on prices of food.
Item type: