Abstract: Projektet inleder med en definitionsfas där grundläggande modeller, frågeställningar om operativt beteende och tekniktrender sammanställs. Definitionsfasen hålls samman av en inflygningsstudie där modeller, frågeställningar och tekniktrender definieras upp i nödvändiga simuleringssystem. Därefter fortskrider arbetet i en fallstudie där Chalmers och LFV samarbetar kring verkliga radardata. Radardata används både för att stödja hypoteser om hur inflygningar genomförs idag och hur robusta befintliga luftrumskonstruktioner är mot varierande inflygning och mot tekniktrender. I samband med detta görs också en värdering av hur trender och optimering av inflygning kan räknas upp i minskad miljöbelastning. I slutfasen av projektet så genomförs en översyn av hur befintlig luftrumsutformning, ”luftrum 98”påverkar flygning och trender samt hur framtida inflygningsbanor kan komma att påverka luftrumsutformning.Abstract: The project is initiated by a definition phase where the basic modelling and research questions regarding operational behaviour and technology trends are coordinated. The definition phase is kept together by an in-flight study where models, hypotheses and technology trends are defined within necessary simulation tools. Thereafter the work progresses to a case study where Chalmers and LFV collaborate around real radar data. The radar data are used both to support research hypotheses about how in-flights are carried out today and how robust current air space design is against technology trends. In conjunction with this an evaluation is made on how technology trends and in-flight optimization can be accounted for in reduced environmental load. In the final phase of the project a review is undertaken on how current air space design “luftrum 98” affects flying and trends and in particular how future fly-in trajectories are expected to influence air space design.