Abstract: Projektet ska undersöka möjligheten att utveckla ett system som möjliggör en hög kapacitet för utvärdering av spårgeometri och förbättring efter underhåll. Systemet ska kunna lära av insamlad historia, använda kontextdrivna verktyg, och möjliggöra planering och schemaläggning. Den insamlade informationen används för beslutsfattande.
Det föreslagna projektet SIMTRACK kommer att underlätta en simuleringsbaserad plattform som möjliggör utveckling av verktyg, metoder och tekniker för optimering av underhållsplanering och planering av spårgeometrin. liksom realisering av effektivt och effektivt utförande av geometriska ingrepp, t ex spårriktning. Detta kommer att ge en grund för att förutsäga förändringen av spårgeometrin, analysera risken för punktfel och ge prognos på när underhåll och reinvestering ska utföras optimalt. Resultaten kommer att öka säkerheten, maximera kapacitetsutnyttjandet och leda till ett effektivt och kostnadseffektivt underhållsprogram.Abstract: The project will explore the possibility to develop a maintenance management system that enables a high capacity for evaluation of track geometry degradation and improvement after maintenance. The system should be able to learn from asset history, use context driven tools, and be able to plan & schedule. The collected information is used for decision making. The proposed project, SIMTRACK, will facilitate a simulation-based platform that enables development of tools, methodologies and techniques for the optimization of track geometry maintenance planning and scheduling; as well as realisation of efficient and effective execution of geometry interventions e.g, tamping. These will provide a basis to predict track geometry evolution, analyse the risk of failures and forecast maintenance activities as well as renewal investment requirements. The results will enhance safety, maximize capacity utilization, and lead to an efficient and cost effective maintenance program.