National Transport Library Research Database

STAPLA-F - Strategisk anläggningsplanering för balansering av underhåll och tågtrafik (förstudie) (Strategic infrastructure planning for balancing maintenance and train traffic)

  • Lidén, Tomas
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-01-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/119906
Subject(s): Online resources: Abstract: Vissa komponenter i en järnvägsanläggning är avgörande för både de trafikala möjligheterna, systemtillgängligheten och underhållsvolymerna. Växlar ger kapacitet och redundans, men är också ett infrastrukturobjekt som behöver underhållas och en möjlig störningskälla. Exempel från bland annat Japan, Holland och England visar att stora underhållsbesparingar kan göras genom att reducera antalet växlar, med begränsad och rentav positiv effekt på tågtrafiken. Förstudieprojektet STAPLA-F ska inventera kunskapsläget om detta, bedöma potentialen för sådana anläggningsförändringar i Sverige samt lägga grunden för ett eventuellt framtida doktorandprojekt där analys- och dimensionerings-metoder utvecklas. Projektet bedrivs inom branschprogrammet KAJT och ämnesområdet Underhåll och Trafik. Projektet är en förstudie som bedrivs under 2018, med en budget på 500 kSEK.Abstract: Some railway infrastructure components have a crucial impact on both maintenance volumes, system reliability and possibilities for traffic. Turnouts give capacity and redundancy, but they are also infrastructure objects that require maintenance and may cause disturbances. Examples from Japan, The Netherlands and England show that large maintenance savings can be done by reducing the number of turnouts, with minor or even positive effects on the traffic. The prestudy project STAPLA-F will review the current state of knowledge regarding these issues, investigate the potentials for such infrastructure changes in Sweden and prepare for a possible PhD project that develops methods for dimensioning and analysing the infrastructure design regarding crucial components. The work is conducted within the national research program “Capacity in the Railway Traffic System” and the focus area Maintenance and Traffic. The project is a prestudy which is conducted during 2018, with a budget of 500 kSEK.
Item type: