Abstract: Smart Built Environment är ett strategiskt innovationsprogram för hur samhälls-byggnadssektorn kan bidra till Sveriges resa mot att bli ett globalt föregångsland som realiserar de nya möjligheter som digitaliseringen för med sig. Smart Built Environment är ett av 16 strategiska innovationsprogram som har fått stöd inom ramen för Strategiska innovationsområden, en gemensam satsning mellan Vinnova, Energi- myndigheten och Formas. Syftet med satsningen är att skapa förutsättningar för Sveriges internationella konkurrenskraft och bidra till hållbara lösningar på globala samhällsutmaningar.
Verifiering IFC Alignment & InfraGML är ett av projekten som genomförs i anslutning till programmet. Projektet leds av Kent Karlsson, Sweco och finansieras av Trafikverket. Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket, SLL, Trimble, Triona, NCC, Sweco och Safe Software.
Det huvudsakliga målet med projektet är att besvara om det är möjligt att föra över information mellan olika system i anläggningens livscykel baserat på de standardiserade format som finns tillgängliga i dagsläget (IFC Alignment och InfraGML). Detta är ett första steg i en riktning mot gemensam kravställning baserat på öppna standarder.
Slutresultatet av projektet kommer att presenteras i en leverans bestående av en projektrapport, samt specifikationer av genomförande tester och till sist system som anpassats till de aktuella standarderna.Abstract: BIM has been introduced in infrastructure projects to help increase productivity. A structured and quality-assured management of asset information, provides BIM with conditions for an uninterrupted flow of information throughout the asset life cycle. BIM thus contribute to a holistic approach to the facility and create the conditions to minimize the cost and time for planning, design, production and management of the facility. BIM maturation in infrastructure is generally lower than for many other parts of the construction industry. Standards for basic parts such as alignment for roads and railways is still under development and has not yet been implemented by Swedish software vendors. Standardisation work in these areas is ongoing particularly in organizations buildingSMART International, BSI, and Open Geospatial Consortium, OGC. It needs to be verified that standards now being developed will meet the needs imposed by clients, designers, contractors and managers of infrastructure facilities. The project also examines how current standards can be implemented in the technological platforms used in infrastructure projects.