VTI National Transport Research Database

Kostnader för trafikbuller fördelat på olika boendemiljöer (Costs of traffic noise divided into different living environments)

  • Swärdh, Jan-Erik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-02-01 -- 2020-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2018/9499
Subject(s): Online resources: Abstract: Bullerstörningars kostnader baseras på skillnader i småhuspriser med avseende på bullerexponering. En viktig faktor som det fortfarande saknas vetenskapligt belagd kunskap om är den totala bullerkostnadens (per person och år) fördelning på kostnad för bullerstörning vid vistelse inne i bostaden respektive vistelse utanför bostaden. Denna fördelning görs fortfarande utifrån schablonbedömningar som tidigare gjorts (dvs, 50 procent av störning är inne respektive ute) men vetenskapligt dokumenterade resultat saknas ännu. Detta projekt syftar till att med empiriska metoder över bostadspriser analysera om någon annan fördelning än 50 % vardera mellan olika typer av boendemiljöer är mer förenlig med individers betalningsvilja för minskade bullerstörningarAbstract: Noise disturbance costs are based on differences in house prices for noise exposure. An important factor for which there is still no scientifically knowledgeable knowledge is the total noise cost (per person per year) distribution of the cost of noise disturbance when staying inside the dwelling or residence outside the dwelling. This distribution is still made on the basis of standard estimates previously made (ie, 50 percent of interference is in and out, respectively), but scientifically documented results are not yet available. This project aims to analyze, with empirical methods of housing prices, whether any distribution other than 50% each between different types of housing environments is more compatible with individuals' willingness to pay for reduced noise disturbances
Item type: