National Transport Library Research Database

Optimal kollektivtrafik och optimala subventioner, i storstad, småstad och i glesbyggd. (The economic case for public transport and subsidies in rural areas, towns and cities.)

  • Börjesson, Maria
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-04-01 -- 2020-11-01 Registration number:
  • Trafikverket 2018/27924
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet kommer att ge bättre möjligheter till analyser av steg 1 och steg 2 åtgärder, genom modellering av kollektivtrafik. Tillämpad modell studerar samhällsekonomiskt optimal turtäthet, taxor och avstånd mellan hållplatser för buss samtidigt som den optimerar prissättning av biltrafik och allokering av antal körfält till kollektivtrafik, bil och cykel. Projektet avser studera optimala taxor och turtätheten i glesbyggd och i storstad, och även i glesare områden runt storstäder.Abstract: In small towns and in rural areas the optimal frequency and fares, and subsidy of bus services are understudied. In this paper we explore how to design public transport in towns and in rural areas in Sweden. Specifically, we will explore how the optimal subsidies of the public transport vary between municipalities and regions depending on population densities and distances. In very low-density regions there might not be an economic case for public transport. We will explore in what situations this might be the case, depending on population density, demand for public transport (modal choice and trip frequency) distances and operation costs. It is also possible that the income re-distribution of public transport subsidies are larger in rural areas and smaller towns than in Stockholm, where also many high income groups patronize public transport due to road congestion and congestion charges.
Item type: