VTI National Transport Research Database

Läckande bergbulthål, utredning av orsak och framtagande av åtgärder för att minimera dess förekomst (Leaking rock bolts, investigation of cause and development of measures to minimize its occurrence)

  • Tengborg, Per
  • Stiftelsen Bergteknisk Forskning (BeFo), Stiftelse, 802017-3145
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-11-15 -- 2020-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2017/112434
Subject(s): Online resources: Abstract: Byggande i berg erfordrar normalt förstärkningsåtgärder. Bultning är en av de förstärkningsmetoder som tillämpas för att säkra våra berganläggningar. Metoden används bland andra för att skapa en säker arbetsmiljö för de som vistas tillfälligt eller är verksamma i anläggningsarbeten. Installation av bergförstärkning i form av bergbultar utförs i princip alltid inom den teoretiskt tätade injekterade zonen för bergtunnlar. Detta borde innebära att de installeras i torrhet. Trots detta är det ett betydande antal bulthål som efter borrning alternativt efter installation av bult, rinner/droppar vatten ur, de läcker. Dessa bulthål/läckande bultar måste hanteras på ett effektivt sätt för att säkerställa den stabilitet och beständighet som förväntas upprätthållas. I projektet Förbifart Stockholm räknar man t.ex. med att behöva åtgärda över 30 000 läckande bulthål. I projektförslaget ska tillgänglig data från Förbifart Stockholm avseende geologi, hydrogeologi, bergschakt, bergförstärkning samt injektering kopplas till förekomst av läckande bulthål. Riktlinjer för hur man kan minimera risk för läckande bulthål i Förbifart Stockholm utreds primärt men erfarenhet ska tillgodogöras kommande projekt. Idag saknas en enhetlig hantering av läckande bergbulthål i berganläggningar. Beskrivning och reglering saknas i Anläggnings AMA eller t.ex. Trafikverkets regelverk vilket medför att respektive projekt riskerar ÄTA arbeten alternativt utarbetar egna strategier för att hantera frågan. Syftet med detta forskningsförslag är att utreda orsak, nuvarande hantering och ge förslag till hantering, möjlighet till åtgärder för att reducera samt ge förslag till reglering av läckande bulthål vid bergbyggandet. Detta projektförslag baseras på information i projekt Förbifart Stockholm men erfarenhet ska tillgodogöras kommande projekt. Inom projekt Förbifart Stockholm hanteras och levereras resultaten inom projektet men för kommande projekt bör generella riktlinjer alternativt vid behov översyn av standarder såsom AMA-texter utföras.Abstract: Constructing in rock usually requires reinforcement measures. Bolting is one of the reinforcement methods used to secure our rock constructions. The method is used, among others, to create a safe working environment for those who stay temporarily or are active in construction work. Installation of rock bolts are always carried out within the theoretically sealed (grouted) zone of rock tunnels. This should mean that they are installed in dry condition. Despite this, there are a significant number of bolts/bolt holes, which after drilling or after installing leak. These bolt holes / leaky bolts must be handled efficiently to ensure the stability and durability that is expected to be maintained. For example, in the Bypass Stockholm (Förbifart Stockholm) project, it assumes that over 30,000 leaking bolts must be fixed. In the project proposal, available data from Bypass Stockholm regarding geology, hydrogeology, rock reinforcement and grouting will be linked to the occurrence of leaking bolts. Guidelines on how to minimize the risk of leaking bolts in Bypass Stockholm will be investigated primarily, but experience should be taken into account for future projects. Today there is no uniform guidelines for leaking bolts in rock. The purpose of this research is to investigate the cause, current solution and proposal for handling, the possibility of reducing measures as well as providing suggestions for the regulation of leaking bolt holes in the construction of rock.
Item type:

Powered by Koha