National Transport Library Research Database

Förbättrad livscykelvärdering för prestationsbaserad logistik (Enhanced life cycle assessment for performance-based logistics)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-08-01 -- 2013-06-30 ; 4096992 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901335
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Projektet ger såväl industri och myndighet ökad kunskap och erfarenhet av metoder för utvinning av information ur drift- och underhållsdata från komplexa tekniska system, samt verktygsstöd för datautvinning, analys, modellering och simulering av data genererade under t.ex. design, drift, underhåll och avveckling. Projektresultatens koppling till utlysningens effektmål anges i Tabell 1 (se bifogad Projektbeskrivning på sidan 3). Målet med projektet är att utveckla metodik och datorverktyg inom informationsutvinning samt anpassa och vidareutveckla befintliga lösningar inom drift- och uppföljningsmetodik för det tekniska systemet och dess stödsystems alla livscykelfaser. Mer specifikt är delmålen att: 1. Utveckla förutsättningar för att analysera data från heterogena databaser, t.ex. RUF, DIDAS och Fenix, metodik för informationsutvinning från operativ drift- och underhållsdata relaterad till flygplansystem, inklusive användning av data från datakällor med olika strukturer och varierande kvalitet (s.k. Datamining och Knowledge Discovery). 2. Utveckla metodiken för korrekta statistiska analyser i framtida uppföljningssystem, detta i samband med att bearbetningssystemen för driftuppföljningen måste uppdateras p.g.a. att Fenix ersätter DIDAS. 3. Identifiera kritiska aspekter för prediktering och uppföljning som krävs för säkerställande av data och nyckeltal vid åtaganden som PBL och CLS samt säkerställa tillräckligt verktygsstöd under åtagandet. 4. Utveckla verktygsstöd för in- och utfasning av flygplansystem, för optimering av underhållsresurser vid parallell in- och utfasning av olika modifieringar och versioner av flygplansystem. 5. Utveckla en uppföljning som närmar sig realtid, för att bättre stötta den operativa verksamheten. Resultat och förväntade effekter: Projektresultaten bidrar till att Saab AB får en ökad konkurrenskraft och förmåga att genomföra affärer samt en förstärkt internationell positionering och ökad förmåga att ta affärer. Detta erhålls genom en central analysgrupp med kompetens inom området tjänste- och driftstödsbaserade system som tillämpar effektiv och proaktiv metodik och datorverktyg. Kompetensen inom Saab Aerotech stärks genom samarbetet med LTU och ett redan etablerat nationellt och internationellt kontaktnät samt genom att en industridoktorand kan avsluta sina doktorandstudier som påbörjats under NFFP4. Erbjudandet av kvalificerat beslutstöd och andra supporttjänster baserat på avancerad analys, simulering och modellering på en växande civil marknad ger Saab Aerotech chans att etablera sig som en strategisk partner för Integrated Logistic Support (ILS) och In-Service-Support både nationellt och internationellt. Resultat 1: Minskning av antal steg och tidsåtgång vid analys av data från olika datakällor; förändring av resursåtgång och automationsgrad vid analys av data från olika datakällor. Resultat 2: Förändring av giltighet i genomförda analyser; minskning av osäkerheten i genomförda analyser; förändring av krav på uppföljningssystem. Resultat 3: Förändring av rutiner vid upprättande av och innehåll i avtal för PBL och CLS; förändring av krav på infrastruktur vid upprättande av avtal för PBL och CLS. Resultat 4: Förändring i rutiner i samband med in- och utfasning av flygplansystem; förändringar i analyser av underhållsresurser, tillgänglighet och LCC under hela livscykeln. Resultat 5: Minskad tid mellan generering och uppföljning av drift- och underhållsdata; minskad tid för återkoppling till operatör; förändring i automationsgrad av uppföljning. Projektet stärker ett etablerat samarbete med svensk flygindustri och möjliggör åtkomst till unikt empiriskt material. Projektet möjliggör doktorsexamina för en industridoktorand och eventuellt en universitetsdoktorand och examensarbeten. Projektet bidrar även till meritering för seniora forskare samt vetenskapliga och populärvetenskapliga konferens- och tidskriftsartiklar. På detta sätt etableras och stärks tillförlitlighetsområdet vid universitetet på forskar- och grundutbildningsnivå generellt samt dess flygtekniska tillämpning speciellt. Uppläggning och genomförande: Projektet kommer att bedrivas i ett antal väldefinierade arbetspaket innehållande aktiviteter och milstolpar (se Tabell 3 i bifogad projektbeskriving, sidan 5). Projektets genomförande organiseras enligt föreslagen modell, med ett antal instanser som ansvarar för styrning och kvalitetssäkring av ingående aktiviteter. Uppnådda resultat kommer att verifieras mot olika instanser bestående av representanter från industrin och akademin. Erfarenheter och kontaktnät från NFFP3 och NFFP4 kommer att användas. Fortsatt utveckling och verifiering av verktyg för simulering och optimering av underhållsflöden för flygplansflottor med samtidig in- och utfasning av systemversioner som påbörjats inom NFFP4; bibehålla och utveckla kontakter och samarbete nationellt och internationellt inom forskningsområdet som etablerats inom NFFP3 och NFFP4; utveckla existerande samarbete med Försvarsmakten (FM, F 21) rörande vidareförädling av RUF-data samt koordinering med DIDAS/Fenix-data; medlemmarna av styr-, projekt- och arbetsgrupp (se avsnitt 3.2 i bifogad Projektbeskrivning, sidan 6) är parallellt engagerade i den linjeverksamhet där projektresultaten skall realiseras. Detta underlättar återkoppling mellan teori och praktik.Abstract: Goals/targets: To improve the competitiveness of the Swedish aerospace industry it has become increasingly important to ensure the availability and reliability of analyses based on the heterogeneous datasets that are generated during the lifecycles of airborne platforms and their support systems. This is a critical capability when offering, contracting and implementing performance-based business solutions, such as Performance-Based Logistics (PBL) and Contracted Logistic Support (CLS). These business solutions mean that the supplier and customer relations are increasingly being focussed on the delivery of services at a fixed price based on, and evaluated by, certain key performance indicators (e.g. Power by the Hour). Consequently, it is essential that correct information can be quickly and reliably extracted from the often noisy and heterogeneous operational data to enable continuous analysis as decision-support for proactive Operational Performance Monitoring (OPM) and Life Cycle Management (LCM). Such analyses are also important for optimizing of maintenance resources during parallel phase-out and phase-in of different versions of aircraft, rotables and support equipment, while simultaneously ensuring the contracted availability at a reasonable Life Cycle Cost (LCC) and Life Support Cost (LSC). Such parallel phase-in and phase-out are becoming increasingly challenging and critical due to the long life cycles and continuous product improvement of modern aircraft systems and need to be based on robust analysis, modelling and simulations. The goal of this project is to develop methodologies and software tools for data mining of operational data and to improve and streamline existing methodologies for follow-up and analysis of the aircraft system and support systems throughout their respective life cycles. This will enable better decision-support when predicting and reviewing a variety of business solutions in both the military and civil aerospace sector, but will also be applicable in the energy, process industry and transportation sectors, which deal with complex technical systems with long life cycles. Result and effects: The research focuses on the enhancement from a dependability perspective of the utilisation of data that is generated throughout the lifecycle of complex technical systems. Hence, the management of data is intended to support improvements of both the technical system and its support systems, i.e. with regard to availability performance and its three inherent factors: reliability performance; maintainability performance; and maintenance support performance. Therefore aspects of collection, analysis, modelling, simulation and presentation of data and information for dependability improvements are in focus. The research project aims to improve the utilisation of data generated throughout the lifecycle of complex technical systems from a dependability perspective. Hence, the management of data and information is intended to support improvements of both the technical system and its support systems, i.e. with regard to availability performance and its three inherent factors: reliability performance; maintainability performance; and maintenance support performance. Thereby, aspects of collection, analysis and presentation of data and information for dependability improvements are in focus in the project. Furthermore, aspects of analysis, modelling and simulation are also in the spotlight. Planning and implementing: The applied research process is mainly based on the four phases of the research project described in the attached Project description for NFFP5-2009-01335. These phases are: feasibility studies, case studies, methodology development, and finalisation. The first phase is intended to explore the research area and perform some detailed feasibility studies on selected topics. This phase is mainly based on a theoretical study covering aspects of dependability, system lifecycle, analysis methodologies, and modelling. The second phase of the project mainly consists of a number of case studies. The third phase consists about the methodology development, it mainly consists of the development of requirements on a tool for modelling and simulation that supports dependability analysis of aircraft system fleets throughout their lifecycles. The fourth phase is the finalisation of the project, it is summarised in a project report. Reports will be written continously during the whole project.
Item type: