National Transport Library Research Database

Modellering av differentiellt tjällyft (Differential frost heave modeling)

  • Edeskär, Tommy
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-03-01 -- 2024-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/112906
Subject(s): Abstract: Dagens tillvägagångssätt i tjällyftsmodellering är 1-dimensionell, med fokus på maximalt lyft eller lyfthastighet, båda relaterade till enhetligt lyft. Detta har mindre påverkan på överbyggnaden jämfört med differentierat lyft som orsakar krackelering och ojämnheter. Ett sätt att modellera differentierat lyft är att fokusera på effekter som skapas under bildandet av islinser. Detta är möjligt att modellera i två eller tre dimensioner om tjockleken och horisontell utbredning av islinser kan uppskattas. 2D-lyftsmodellen skulle kunna användas exempelvis att bestämma när man utför snöröjning i diken för att mildra längsgående skador i beläggningar. Det kan också vara en avgörande parameter för att bestämma frostkänsligheten.Abstract: Today’s approach in frost heave modeling is 1-dimensional, focusing on maximal heave or heave rate both related to uniform frost heave. This has minor effect on pavement performance as differential heave causes pavement cracking and increased roughness. One approach to model the differential heave is to focus on the suction created during formation of segregational ice. Suction and access to water is possible to model in two or three dimensions if the thickness and horizontal extension of ice-lenses can be estimated. The 2D-heave model could be utilized e.g. to determine when to execute snow removal in ditches to mitigate the longitude cracking of pavements. The suction might also be a crucial parameter in defining frost susceptibility.
Item type: