National Transport Library Research Database

Erfarenhetsdrift med LL-block som ger upphov till mindre buller för ny kunskap om underhållskostnad och säkerhet (Operational experience with LL-brake blocks that generates less noise to get new knowledge about maintenance costs and safety)

  • Aho, Mikael
  • Transportstyrelsen, Statlig myndighet, 202100-6099
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-12-01 -- 2019-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/112655
Subject(s): Abstract: Den europeiska järnvägsbyrån, ERA, har i uppgift att revidera TSD Buller för att bullerkraven även ska omfatta befintliga godsvagnar. Den mest kostnadseffektiva tekniken för att åstadkomma detta är att byta ut gjutjärnsblocken till LL-block av kompositmaterial. Dessa block kan på ett bra spår minska bullret med upp till 12 dBA. Det finns idag 2 olika typer av LL-block som är godkända för att användas i vinterförhållanden i appendix G i TSD Godsvagnar, och som har godkänts enlig UIC 541-4. Erfarenheten av drift med LL-block i nordiska förhållanden är dock väldigt liten och med heltåg finns ingen erfarenhet alls. Det finns några heltåg som har körts med K-block och där har man haft problem med högt slitage av hjulen samt sämre bromsförmåga vid låg hastighet. Det är dock okänt om samma problem skulle uppstå för LL-block som har något skilda egenskaper, exempelvis en lägre friktionskoefficient. Det finns idag en särskild UIC-guide med operativa krav för kompositbromsblock. Försöken kan eventuellt även användas för att komplettera dessa krav.Abstract: The European Railway Agency, ERA, has a task to revise TSI Noise to include also existing freight wagons. The most cost effective technique to achieve this is to replace cast iron brake blocks to LL-brake blocks made of composite material. These brake blocks could in a good way lower the noise with up to 12 dBA. The experience to operate with LL-blocks in Nordic winter conditions is very small and with full train there is no experience at all.
Item type: