National Transport Library Research Database

Hållbart underhåll - ytskador (Sustainable maintenance - surface damage)

  • Lundberg, Thomas
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-10-01 -- 2019-04-01 Registration number:
  • Trafikverket 2017/107895
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikverket lägger i storleksordningen 3 miljarder per år på beläggningsunderhåll. För planeringen av beläggningsunderhållet används årliga vägytetmätningar som visar vägytans tillstånd i form av t.ex spårdjup och ojämnheter. Endast ca 40% av de beläggningsåtgärder som utförs kan förklaras av nuvarande tillståndsmätningar. Den resterande delen av beläggningsunderhållet beslutas utifrån olika brister (ytskador, bärighet, tjäle m.m.) som visar sig i form av ytskador, sprickor och sättningar. Idag görs dessa bedömningar till stor del subjektivt. Det finns kunskap och nya tekniker inom området som kan föra utvecklingen framåt, bl.a. nya mått (VTI-rapport 719, 2015) men även ny teknik som svepande laser eller laserskanning. Den insamlingen av data skulle kunna komplettera ordinarie vägytemätning till en låg extrakostnad. Det finns möjligheter till effektivisering och optimering av vägunderhållet genom användning av ny tillgänglig teknik vid den övergripande årliga vägtillståndsmätningen. Den teknik som avses används i flera europeiska länder, men det är inte självklart att den är direkt applicerbar på svenska förhållanden och krav. Syftet med projektet är att definiera vilken information man har störst behov av och vad som är möjligt att inhämta. Idealt behöver detta vara klart innan nästa upphandling av vägnätsövergripande vägytemätningar som ska starta senast säsongen 2020. Målet med projektet är att kunna svara på frågorna: Är det möjligt att mäta ytskador med den nya scannande tekniken på ett sätt som identifierar verkliga orsaker till beläggningsåtgärder? Skulle det vara lönsamt för Trafikverket att ställa krav på mätning av ytskador med den nya scannande tekniken, vid vägnätsövergripande tillståndsmätingar?Abstract: The Swedish Transport Administration is investigating the new scanning laser technology for road profiling. The aim of the project is to be able to answer the questions: Is it possible to measure surface damage with the new scanning technique in a way that identifies real causes of pavement treatments? Would it be profitable for the Swedish Transport Administration to make demands on such surface damage measurements with the new scanning technique?
Item type: