National Transport Library Research Database

BVFF Förstudie Provvägs anläggning (BVFF Pre studie test road)

  • Kalman, Björn
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-11-07 -- 2022-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/107307
Subject(s): Online resources: Abstract: För att ny teknik ska utvecklas och komma till användning och nytta behövs det dels innovatörer, entreprenörer och företag som utvecklar och marknadsför ny teknik och dels en marknad som efterfrågar ny teknik. Ett viktigt steg i processen från innovation till marknad är att demonstrera den utvecklade innovationen i verklig miljö. Detta för att visa och försäkra de pådrivande aktörerna att produkten/konceptet ger den nya funktionalitet och mervärde som avsågs med innovationen men också för att visa de aktörer som potentiellt kommer att efterfråga tekniken, att tekniken fungerar under avsedda omständigheter. Både sidorna av aktörer på innovationsspelplanen har det notoriskt svårt att genomföra samt att kritiskt och enhetligt utvärdera fullskaleförsök inom vägteknik i verklig trafikmiljö. För att genomföra ett fältförsök krävs mycket stora insatser internt inom trafikverket och försöken riskerar ofta att bli svårutvärderade eftersom man inte alltid har kunnat styra förutsättningarna för försöken. På senare år har vi i samtal med entreprenörer och trafikverkets specialister ofta tangerat frågan/önskemålet att ha en permanent anläggning i Sverige för att utvärdera nya konstruktionskoncept på ett enhetligt sätt i verklig trafikmiljö. Ett exempel på hur en sådan anläggning skulle kunna vara organiserad är att man bygger anläggningen som en parallellväg till en ny eller befintlig väg så att man med enkla medel kan styra trafiken att antingen gå på försöksanläggningens vägkonstruktion. Detta projekt syftar till att tillsammans med de olika aktörerna göra en förstudie av förutsättningarna för en provvägsanläggning. Ett living lab med syfte att utvärdera demonstratorer inom vägteknikområdet säkert, tids- och kostnadseffektivt. Målsättning med projektet: Att ta fram de tekniska kraven på en provvägsanläggning (PA) i verklig trafikmiljö. Utifrån de samlade behoven att göra försök i verklig trafikmiljö, där väginfrastrukturen är en viktig del i försöken, definiera minimikraven på en PA för att tillgodose de flesta behoven. Exempel på behov är t.ex. försök med olika strukturell och geometrisk uppbyggnad av vägen, stödutrustning till autonoma system, energiförsörjning etc. Att belysa hur en PA kan drivas organisatoriskt. Att belysa hur en PA kan finansieras.Abstract: The Triple Helix concept for how new technologies could reach the market is well developed. An important step in the process from innovation to market is to demonstrate the innovation in the real environment. A demonstrator could assure the main actors that the innovation offers new functionality and added value sought by innovation but also to show the actors which eventually will use technology, that it works under the intended conditions. It is notoriously difficult to implement and to critically evaluate full-scale trials with road infrastructure under real traffic conditions. To conduct a field trial requires great efforts internally within the Transport Administration and the trials often risk to become evaluate because it is difficult to control the conditions of the experiment. In recent years, we have been in discussions with contractors and Transport Administration road engineering specialists met the desire to have a permanent test track in Sweden to evaluate new road design concepts in a uniform way under real traffic conditions. An example of how such a system could be organized is to build the test track as a parallel road to a new or existing road so that it will be easy to diverge the traffic to either the ordinary road or the test track. This project aims to work with the different actors do a feasibility study of a living lab for road infrastructure.
Item type: