National Transport Library Research Database

Spänningsreducerade brott i tunnlar och bergrum – verifiering av brottsdjup med Bonded Block Modeling (Stress induced failure in tunnels and caverns – verification of fracture depths with Bonded Block Modeling)

  • Tengborg, Per
  • Stiftelsen Bergteknisk Forskning (BeFo), Stiftelse, 802017-3145
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-08-23 -- 2021-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/96577
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet inleds med att undersöka hur väl den nya tekniken ”Bonded Block Modeling” för numerisk modellanalys, kan simulera uppsprickning och brottdjup runt tunnelväggarna på olika tunneltvärsnitt och -profiler. Resultaten verifieras mot vanligen nyttjade kriterier för spröda brott, och jämförs vidare med tidigare studier och praktikfall från berganläggen och gruvor i Sverige och Norden. Studien fortsätter med att tillämpa tekniken i en känslighetsanalys som omfattar 16 fall, där tunneltvärsnitt, djup, antal tunnlar, riktning på största spänningen och eventuellt mottryck längs tunnelranden studeras. Denna kunskapsuppbyggnad kring spröda brott kan i sin tur användas för att reducera förstärkningsbehov, minska volymen överberg samt generellt sett ge stabilare tunnlar och säkrare arbetsmiljö.Abstract: The project begins with examining how well the new numerical modeling tool “Bonded Block Modeling”, is able to simulate fracture propagation and depth around the tunnel walls of different excavation geometries. The results are verified against known criteria for brittle failure, and furthermore they are compared to earlier studies and field cases from underground facilities and mines in Northern Europe. The study continues with an implementation of the technique in a sensitivity analysis with 16 different cases, where tunnel geometry, depth, number of tunnels, orientation of major principal stress and possible support confinement are evaluated. The knowledge about brittle failures which is gained, could be used to reduce required excavation support, excavation damage zone, and also allow for more stable tunnel openings and a safer work environment.
Item type: