National Transport Library Research Database

Effektiv process för luftvärdighetsgodkännande baserad på robust aeroelastisk analys (Efficient procedure for airworthiness clearance using robust aeroelastic analysis)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-08-01 -- 2013-06-30 ; 3920000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901342
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Målsättningen med detta projekt är att effektivisera processen kring luftvärdighets-godkännande av flygplan med hjälp av en ny metod för aeroelastisk stabilitetsanalys. Den nya metoden utvecklades i ett tidigare NFFP-projekt, och gör det möjligt att ta hänsyn till inverkan av osäkerhet och variation i beräkningsmodeller. Detta kan bland annat utnyttjas för att utföra stabilitetsanalys av en mängd konfigurationer i en och samma beräkning, och för att använda provdata från flygsvängningsprov för att bestämma mer tillförlitliga gränser för fladderhastigheten. Det här projektet fokuserar på utveckling av de verktyg som krävs för att kunna hantera mer komplexa fall inom industrin, speciellt för att etablera osäkerhetsmodeller, lösa det relaterade stabilitetsproblemet och utnyttja provdata på ett effektivt sätt. Resultat och förväntade effekter: Projektets resultat kommer främst att bestå av ny metodik som kan ligga till grund för en effektivare process för luftvärdighetsgodkännande av militära såväl som civila flygplan. Genom att i ett tidigt skede kunna ta hänsyn till osäkerhet och variation kan känsliga konfigurationer identifieras, och risken att i ett sent skede drabbas av oväntade aeroelastiska fenomen såsom fladder eller vibrationer minimeras. Uppläggning och genomförande: Implementering av metodiken kommer att ske kontinuerligt och modulärt, med tillägg till befintlig programvara. Härmed ges industrin möjlighet att tidigt kunna prova och tillämpa metodiken på industriellt relevanta fall och ge synpunkter till högskolan. Vidare kommer tillförlitligheten hos den utvecklade metodiken att valideras mot såväl data från vindtunnelprov på högskolan som ett mer komplext fall i industrin.Abstract: Goals/targets: The main objective of this project is to make the process for airworthiness clearance of aircraft more efficient by means of a new method for aeroelastic stability analysis. The new method was developed in a previous NFFP-project, and makes it possible to take model uncertainty and variation into account in the analysis. This can be exploited to perform stability analysis of a set of configurations in a single analysis run, and to exploit data from flight testing to compute more reliable bounds on the flutter speed. In this project, emphasis will be put on the tools that are necessary to treat more complex cases in industry, including the development of uncertainty descriptions, the solution of the related stability problem and the use of flight test data. Result and effects: The main result from the project will be new methodology that will form a framework for a more efficient airworthiness assessment process for both civil and military aircraft. By accounting for uncertainties and variations in an early phase of new projects, the most sensitive aircraft configurations can be identified. The risk for discovering unexpected aeroelastic phenomena, such as flutter and vibrations, late in the aircraft development process will hereby be minimized. Planning and implementing: The new methodology will be applied and implemented in a modular fashion, where new modules will be integrated with the existing program structure. Hereby, it is possible for the industry to test and evaluate the new methodology early in the project and give feedback to the university. The new methodology will also be continuously validated with respect to both wind tunnel tests and data from flight flutter testing.
Item type: