Abstract: HCT arbetspaket typfordonskombinationer utförande av däckmätningar, stabilitetssimuleringar och beräkningar för val av fordons- och däckkonfiguration. Resultaten kommer vara underlag för kommande krav på längre och tyngre fordonskombinationer.
Projektet har tre delar
- Stabilitetsberäkningar enligt HCT-Typfordonskombinationer (enligt FFI Dnr: 2015-02327), men uppdaterat till 3D-modellering, istället för tidigare använd 2D-modell, detta för att öka noggrannheten och inkludera effekter av tyngdpunktshöjd. Volvo tillhandahåller 3D-simuleringsmodell (VTM).
- Genomföra däckstabilitetsmätningar (med ny metod) som kommer ligga till underlag för standarddäcksmodell som kan användas för att förenkla och förbättra stabilitetsberäkningar på fordonskombinationer, för både 2D- och 3D-fordonsmodeller. Däckmätningen, som genomförs på Hällered, korreleras mot däcktillverkares uppmätningar, som görs på ståltrumma eller på mobil däckmätningsrigg, och ger underlag för typiska värden för trailerdäck, både singel- och dubbelmonterade, för skogsväg och för landsväg.
-Rekvirera och analysera mätdata på rullmotstånd, inom och utanför deklarationspliktens lastfall, från åtminstone en däcktillverkare.Abstract: HCT work package type vehicle combinations, execution of tyre tests, stability simulations and calculations for choice of vehicle and tyre configuration. The results will be a base for coming requirements on longer and heavier vehicle combinations. The project has three parts - Stability calculations according to HCT-Typfordonskombinationer (FFI Dnr: 2015-02327), but upgraded to 3D modeling instead of previously used 2D models, this to improve accuracy and include the influence of centre of gravity height. Volvo provides 3D simulation model (VTM); - Perform tyre stability measurements (new method) which will be a base for a standard tyre model for simplifying and improving stability calculations on vehicle combinations, applicable to both 2D and 3D vehicle models. The results from the tyre measurement (made at Hällered) are correlated against tyre manufacturers measurements made on steel drum or mobile test rig, and will be base for defining the cornering properties of typical trailer tyre models, single and dual mounted, for forest roads and for highway; -Retrieve and analyze rolling resistance properties, within and outside the standard load case for rolling resistance reporting, from at least one tyre manufacturer