National Transport Library Research Database

Logistiska konsekvenser av konflikten i Göteborgs containerhamn (Logistics consequences of the Gothenburg container port conflict)

  • Woxenius, Johan
  • Göteborgs universitet, Universitet eller högskola, 202100-3153
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-10-01 -- 2020-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/96953
Subject(s): Online resources: Abstract: Den långvariga konflikten i APM Terminals containerterminal i Göteborg har lett till en stor nedgång i volym via Göteborgs Hamn. Emellertid är konsekvenserna för svensk import och exportindustri mycket mer allvarliga och företag påtalar konsekvenser i form av ökade kostnader, risk för försenade komponenter vid inhemsk produktion och svårigheter i exporten av varor, och som konsekvens väljer många företag nya logistiklösningar via andra hamnar. På sikt riskeras förtroendet för Sverige som en tillförlitlig lokalisering för tillverkningssteg i de globala försörjningskedjorna. Medias rapportering av konfliktens effekter domineras av vittnesmål från företag som drabbats på olika sätt. Det finns ett behov av att systematisk granska konsekvensen av hamnkonflikten, utifrån ett nationellt och opartiskt perspektiv. Syftet med projektet är således att granska (1) vilka aktörer som påverkas, (2) hur de påverkas, (3) vilka åtgärder de tagit och kan ta för att minska konsekvenserna samt (4) ge en indikation på aggregerade logistiska ef-fekter i termer av förändrade godsflöden, trafikslagsval, kostnader och externa effekter. Metoder som används är intervjuer, workshops, analys av företagsdata, AIS-analys och beräkning av ekonomiska och miljömässiga effekter.Abstract: The labour market conflict in APM Terminals in Port of Gothenburg has led to a large reduction in volumes handled in the port. However, the consequences within the supply chain are much more severe and multiple large companies across the country stress the negative implications in terms of increased cost as well as problems of sending/receiving goods on time, which in the long run threatens the competitiveness of the Swedish export industry. The reporting in media is predominately from companies affected in different ways. This prompts a need for an unbiased investigation, performed by a third-party organisation, to systematically assess the consequences of the port conflicts from a national perspective. Therefore, the purpose of this project is to investigate (1) which actors have been affected, (2) how they have been affected, (3) which measures they have taken and can take to mitigate the consequences and (4) indicate the aggregated logistics effects in terms of altered flows of goods, modal choice, costs and external effects. The project will not address the labour market conflict itself, rather in an unbiased way address the consequences of the conflict and how problems that have arised have been addressed at different stages throughout the conflict.
Item type: