National Transport Library Research Database

Tunneldrivning med grövre borrhål för en bättre kontur och minskade kvävehalter (Tunnel blasting with coarser boreholes for a better contour and reduced nitrogen levels)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-11-01 -- 2019-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/88632
Subject(s): Abstract: Den vanligaste håldimensionen vid tunneldrivning är 48 mm. Strängemulsion är det absolut vanligast sprängämnet för att ladda en tunnelsalva. I konturen lägger man en tunn sträng av emulsionsprängämne för att klara skadezonen i kvarstående berg. Små avbrott i de tunna emulsionssträngarna kan uppstå vid laddning och detta leder till att hålet inte helt detonerar. Glasögon med efterföljande omskjutningar är tyvärr vanliga och speciellt i sprickrikt berg och vid korta intervalltider. Laddarna uppskattar att omskjutningar måste göras i 70 % av samtliga salvor. Omskjutningar reducerar framdriften och innebär höjda kostnader. Grövre emulsionssträngar är inte lika känsliga för avbrott. Tidigare studier har visat att andelen odetonerat sprängmedel ligger på 10-30 % vid tunneldrivning med strängemulsion. Det är det odetonerade sprängämnet som är orsaken till höga kvävehalter i både processvatten och lakvatten från tunnelberg. I detta projekt vill vi undersöka effekten av att gå upp i håldimension till 64 mm för konturhålen. Genom att man får en större frikoppling (kvoten mellen borrhålsdiameter och sprängmedelsdiametern) så kan man göra emulsionsträngen lite grövre utan att öka skadezonen i konturen. En grövre sträng minskar risken för avbrott och därmed andelen odetonerat sprängmedel. Ett grövre borrhål är också lättare att borra rakt vilket resulterar i en bättre konturhållning i tunneln. Försöken är tänkta att göras i någon av Förbifart Stockholms tunnelentreprenader. Målet med projektet är att vi en rakare tunnelkontur och mindre överberg, färre odetonerade hål vilket resulterar i minskad mängd kväve i process- och lakvatten.Abstract: The most common hull dimension in tunneling is 48 mm. String emulsion is the most common explosive to charge a tunnel blast. In the contour, a thin string of emulsion explosives to cope with the damage zone in the remaining rock is used. Small breaks in the thin emulsion strings can occur during charge and this causes the hole to not completely detonate, resulting in a remaining rock with subsequent displacements are unfortunately common and especially in fragile rocks and at short intervals. The charges estimate that relocations must be made in 70% of all ointments. Transitions reduce progress and involve increased costs. Larger emulsion strings are not as sensitive to interruptions. Previous studies have shown that the proportion of undetonated explosives is 10-30% in the case of tunneling with string emulsion. It is the undetonated explosive which is the cause of high nitrogen levels in both process water and lakes from tunnelberg. In this project we want to investigate the effect of going up to the 64 mm hole dimension for the contour holes. By getting a larger decoupling (the ratio of the bore diameter and the explosive diameter), you can make the emulsion string a bit coarser without increasing the damage zone in the contour. A coarse string reduces the risk of interruptions and hence the proportion of undiluted explosives. A coarser borehole is also easier to drill straight, resulting in a better contour holding in the tunnel. The trials are intended to be done in one of Förbifart Stockholm's tunnel contracts. The aim of the project is a sharper tunnel contour and smaller overberg, fewer undefined holes, resulting in reduced amount of nitrogen in process and lacquer water.
Item type: