Abstract: Vid tunneldrivning är förinjektering den helt dominerande metodiken för att täta berget, och på så sätt minimera risken för negativa konsekvenser som kan uppkomma till följd av läckage av grundvatten i tunneln.
Trots att man följer en väl genomtänkt injekterings design så förekommer det läckage i tunneln, detta kan beror på att man missat vattenförande strukturer i berget, men också att sprängningen påverkar injekteringen. Trafikverket har under flera år gjort studier av sprängskadezoner från ovanjord och tunnelsprängningar och dessa studier har visat att sprängskadezonen vid tunneln endast är ca 20-40 cm för kontur och 40-60 cm för bottenladdningen. Därmed bör inte de sprickor som bildas vid sprängningen påverka injekteringen eftersom, i teorin, den injeterade zonen brukar ha 4-5 m tjocklek. Däremot om de naturliga sprickorna i berget har en ofördelaktig riktning skulle spränggaserna kunna gå ut i dessa och på så sätt påverka injekteringen. Detta skulle kunna vara en orsak varför trots att en väl genomtänkt injektering utförs, tunnlarna aldrig är helt täta.
Projektet kommer undersöka hur den injekterade zonen påverkas vid tunnelsprängning. Genom att kartlägga zonen i fullskala i en verklig tunnel kan resultaten från projektet hjälpa till att utveckla ny metodik och arbetsgång för hur injekteringen kan utföras i tunnlar.Abstract: In tunneling, pre-grouting is the completely dominant method of sealing the rock, thus minimizing the risk of adverse consequences that may result from leakage of groundwater in the tunnel. Although a well-thought-in design design follows, there is a leakage in the tunnel, which may be due to the lack of water-bearing structures in the rock, but also that the blasting affects the grouting. For several years, the Swedish Transport Administration has carried out studies of excavation damage zones(EDZ) from above ground and tunnel projects, and these studies have shown that the EDZ at the tunnel is only about 20-40 cm for contour and 40-60 cm for the bottom charge. Therefore, the fractures formed during the blasting should not affect the grouting because, in theory, the grouting zone usually has 4-5 m thickness. However, if the natural fractures in the mountain have an unfavorable direction, the blast gases could go into these and thus affect the grouting. This could be a reason why, despite the well-thought-out design, the tunnels are never completely dense. The project will investigate how the grouted zone is affected by tunnel blasting. By mapping the zone into full scale in a real tunnel, the results of the project can help develop new methodology and workflow for how the grouting can be carried out in tunnels.