National Transport Library Research Database

Hur, var och när förtätning av städer leder till ett energieffektivt vardagsresande

  • Elldér, Erik
  • Göteborgs universitet, Universitet eller högskola, 202100-3153
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2017-08-01 -- 2019-12-31 ; 2255325 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten P444991
Subject(s): Abstract: Projektets syfte är att kartlägga stadsdelar och närmiljöer som genom dess utbud utgör ett attraktivt alternativ för boendes vardagliga aktiviteter, som exempelvis inköp och skolor, och därmed bidrar till att överföra resor med bil till gång eller cykel. Målet är att bidra med kunskap om i vilka faktiska områden samhällsplaneringens hållbarhetsmål om förtätning och verksamhetsblandning kan ge bäst resultat med avseende på minskad energianvändning för vardagsresandet.Abstract: Densification, mixed land-use development and proximity are leading ideas in contemporary spatial planning aiming for sustainability. With improved urban proximity people are given more opportunities to walk and bike, i.e. potentially travel energy-efficient, generate less emissions and live more local lives in attractive neighborhoods. In this project, we improve knowledge of how spatial planning geared toward densification of urban areas can contribute to a more energy-efficient transport system. We identify urban conditions and local variety of services, retail, leisure, etc., where many residents walk and cycle to perform everyday activities. When is proximity prioritized over car trips and options located farther away, e.g. shopping centers? We help to clarify how planning and policy aiming for densification and mixed development can provide the best results when it comes to reductions in energy use from everyday travel.
Item type: