National Transport Library Research Database

Utveckling av metodik för utvärdering av flygtrafik för allmän trafikplikt (Development of methodology for the evaluation of air traffic services for public service obligations)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-05-15 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/47166
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikverket har ett uppdrag att ingå och ansvara för statens avtal om transportpolitiskt motiverad interregional kollektiv persontrafik där det saknas förutsättningar för kommersiell drift. Bland dessa avtal finns idag flygtrafik på ett tiotal linjer. De linjer som kommer ifråga väljs idag med hjälp av tillgänglighetsstudier. Flygtrafik har dock höga kostnader och det förekommer ofta gränsfall där det kan ifrågasättas om en flyglinje bör prioriteras för allmän trafikplikt. Avtalen ska vara transportpolitiskt motiverade. I det transportpolitiska målet ingår att transportförsörjningen ska vara samhällsekonomiskt effektiv. Det är därför angeläget att komplettera urvalsmetoderna med ett samhällsekonomiskt angreppssätt. Befintliga samhällsekonomiska metoder är dock inte anpassade till det aktuella området. Det handlar här inte om att få så stor samhällsekonomisk vinst som möjligt utan om att använda ett fastställt anslag för ändamålet på bästa möjliga sätt. Olika alternativ för att lösa ett tillgänglighetsproblem jämförs då med varandra för att hitta bästa möjliga lösning ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Syftet med projektet är att utveckla och testa en samhällsekonomiskt baserad metod anpassad till uppdraget. Fokus för projektet är att jämföra resmöjligheter med flyg med alternativa resmöjligheter, som kan vara både befintliga och andra avtalade alternativ för att förbättra tillgängligheten. I anslutning till detta studeras även hur prisstrukturen för flygbiljetter kan anpassas för att möjliggöra flygresor för olika kundgrupper. Metodiken bygger på vetenskaplig grund och baseras på forskning och erfarenheter från Norge, men anpassas för svenska förhållanden. Värderingar av restid från ASEK och underlagsmaterial från befintliga flyglinjer ligger till grund för beräkningarna. Metodiken ska både kunna användas för att avgöra vilka flyglinjer det är rimligt att införa allmän trafikplikt för och för att räkna fram en optimal utbudsnivå. Den framtagna metodiken ska sedan, med vissa anpassningar, även kunna användas för andra trafikslag.Abstract: The Swedish Transport Administration has an assignment to be responsible for the state's contracts for transport policy-motivated interregional public passenger transport where there are no conditions for commercial operations. Among these contracts, air traffic is currently available on a dozen lines. The lines in question are chosen today by means of accessibility studies. Air traffic, however, has high costs and there are often border cases where it may be questionable whether an airline should be a priority for public service obligations. The contracts should be transport policy motivated. The transport policy objective is that transport supplies must be economically efficient. It is therefore important to supplement the selection methods with a socio-economic approach. However, existing socioeconomic methods are not adapted to the current area. It is not a question of gaining as much socio-economic profit as possible. Instead, it is a question of using a fixed budget for the purpose in the best possible way. Different options for solving an accessibility problem are then compared to each other in order to find the best possible solution from a socio-economic perspective. The purpose of the project is to develop and test a socio-economically based method adapted to the assignment. The focus of the project is to compare travel options with alternative travel options, which may be both existing and other contracted options to improve accessibility. In connection with this, we also study how the price structure for airline tickets can be adapted to enable air travel for different customer groups. Methodology is based on scientific basis and is based on research and experience from Norway, but is adapted to Swedish conditions. Estimates of travel time from ASEK and supporting materials from existing routes form the basis for the calculations. The methodology should be used to determine which routes it is reasonable to impose public service obligations on and to calculate an optimal supply level. The developed methodology should then, with some adjustments, also be used for other types of traffic.
Item type: