National Transport Library Research Database

CTR - Incidenters inverkan på kapacitet och trafikföring (CTR - Incidents impact on capacity and traffic flow)

  • Olstam, Johan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-11-01 -- 2020-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/68538
Subject(s): Online resources: Abstract: För att kunna åstadkomma en så bra trafikledning som möjligt i samband med incidenter behövs effektiva beslutsstöd för den operationella verksamheten på trafikledningscentralerna. Säkerheten vid incidentplatsen för såväl trafikanter som räddningsresurser har givetvis första prioritet. Valet av åtgärder och tidpunkt för desamma påverkar dock även kapacitet och framkomlighet. I dagsläget är det dock svårt att skatta effekter av en presumtiv åtgärd då kunskapen om hur olika typer av incidenter och åtgärder påverkar kapaciteten och framkomligheten är begränsad. Syftet med projektet är ta fram samband för hur olika typer av incidenter påverkar såväl kapacitet som trafikens fundamentaldiagram (både i incidentriktningen och i motsatt riktning). Detta för att kunna möjliggöra analyser av olika incidenthanteringsprinciper och restidsprediktering vid incidenter.Abstract: In order to achieve as good traffic management as possible in connection with incidents, effective decision support for operations at the traffic management centers is needed. Safety at the incident site for road users as well as rescue resources, of course, has first priority. However, the choice of actions and timing for the same also affects capacity and accessibility. However, at the present time it is difficult to estimate the effects of a presumptive measure as knowledge about how different types of incidents and measures affect capacity and accessibility is limited. The purpose of the project is to establish a link for how different types of incidents affect both the capacity and the traffic fundamentals (both in the incident direction and the opposite direction). This in order to enable analyzes of various incident management principles and travel time predictions in case of incidents.
Item type: